„Kamasutra” pochodzi z Indii. Mniej więcej 2000 lat temu w mieście Waranasi mędrzec Watsjajana Mallanaga napisał wielki traktat o miłowaniu zwany „Kamasutrą”, „Kama Sutrą” bądź „Kamą”. Pełna nazwa tego dzieła brzmi „Aforyzmy o miłości (napisane przez) Watsjajanę”. W czasach, gdy powstała „Kamasutra”, Indie były zdominowane przez mężczyzn, toteż dzieło Watsjajany skierowane było do świata męskiego. Nie jest to jednak tekst jedynie erotyczny. „Kamasutra” składa się z 7 części – zawiera 1250 wersów w 36 rozdziałach. Aż 6 części poświęconych jest tematyce zachowania się człowieka w społeczeństwie; według autora „Kamasutry” nie można oddzielać sztuk seksualnych (czyli uniesień ciała) od uniesień duszy.
Tematyka poszczególnych części „Kamasutry”:
- Wstęp.
- O jedności.
- O wierności.
- O żonie.
- O żonach innych ludzi.
- O kurtyzanach.
- O miłości, seksie, erotyce i intymności.
Chociaż „Kamasutra” była pisana z myślą o mężczyznach, kobieta nie została w niej pominięta – autor dzieła uczył, jak seksualnie zadowolić partnerkę. Watsjajana mawiał bowiem, że „zadowolenie i równość w seksie przysługują każdej istocie ludzkiej” [1]. „Kamasutra” nie jest tekstem jedynie erotycznym – stanowi podręcznik dla każdego, kto chce zgłębić wiedzę dotyczącą miłości, małżeństwa, wierności, seksu, a także indyjskiej kultury. Z tego względu „Kamasutrę” uważa się za tekst filozoficzny. Autor „Kamasutry” starał się przekonać hinduskie społeczeństwo, że seksualność to naturalna sfera ludzkiej aktywności i należy ją traktować jako rytuał, zabawę, zbliżenie fizyczne oraz akt społeczny w jednym. Watsjajana w Kamasutrze opisuje również różne typy seksualnych związków, a także sposoby i rodzaje pieszczot, kryteria doboru partnerów, sztukę uwodzenia, tradycje małżeńskie, daje też wskazówki na noc poślubną.
„Kamasutrę” w 1883 r. przetłumaczył i na cały świat rozsławił Richard Francis Burton, żyjący w latach 1821–1890 brytyjski żołnierz i podróżnik. W Polsce publikacja ukazała się w 1985 r. jako „Kamasutra, czyli traktat o miłowaniu” w przekładzie z sanskrytu Marii Krzysztofa Byrskiego.
Pozycje „Kamasutry”
„Kamasutra” zawiera 64 pozycje. Co ciekawe, Watsjajana wymienił zaledwie 8 podstawowych pozycji seksualnych – w większości z nich kobieta leży na plecach, a mężczyzna znajduje się na niej. Autor „Kamasutry” zwracał jednak uwagę, że kobieta może być na górze, jeśli „przejmuje rolę mężczyzny, gdy on jest zmęczony i trzeba go zastąpić, albo kiedy jedno z kochanków lub oboje pragną spróbować czegoś nowego bądź zaspokoić ciekawość partnera”. Watsjajana podkreślał jednocześnie, że nie istnieje pozycja dobra dla każdego – wszystko zależy od indywidualnych upodobań i oczekiwań w danej chwili.
Podstawowe pozycje seksualne:
- twarzą w twarz z mężczyzną u góry
- twarzą w twarz z kobietą u góry
- od tyłu
- na stojąco
- na siedząco
- na boku.
Zobacz także: Pozycja na pieska – jak wygląda, dlaczego czasem boli?
W Kamasutrze lingam to męski organ płciowy, a yoni (joni) – żeński. Autor „Kamasutry” podpowiadał, w jakich pozycjach należy się kochać, jeśli kobieta jest drobna albo solidnej budowy ciała, a także gdy penis partnera jest niewielkich gabarytów. Współczesne wersje „Kamasutry” radzą ponadto, jak stymulować punkt G.
Chociaż oryginalna „Kamasutra” była pisana z myślą o mężczyznach, to nie brakuje w niej pozycji, w których inicjatywę przejmuje kobieta. Watsjajana twierdził, że „chociaż kobieta jest powściągliwa i zwykle tai swoje uczucia, kiedy kładzie się na mężczyźnie, potrafi pokazać całą swą miłość i pożądanie”.
Zobacz także: Seks w samochodzie – najlepsze pozycje, jak się kochać w samochodzie?
„Kamasutra” wspomina też o wzbogacaniu seksualnych kontaktów poprzez apadravya (miłosne gadżety), radzi, jak wzmocnić lub powiększyć męskie przyrodzenie (lingam).
Przykładowe pozycje z „Kamasutry”
- Pozycja kraba: kobieta leży na plecach, rozkłada nogi, następnie podnosi je, zgina w kolanach, uda przyciskając do brzucha. Mężczyzna klęczy między nogami kobiety, trzymając ją za kolana. Pozycja kraba zapewnia głęboką penetrację.
- Pozycja królowej pszczół: mężczyzna leży na plecach. Kobieta siada na nim, nogi trzymając po obu stronach ciała mężczyzny, jednocześnie łącząc uda i kolana. Kobieta kołysze się, aż do osiągnięcia orgazmu.
- Pozycja byka i krowy: mężczyzna stoi i wchodzi w kobietę od tyłu. Kobieta zgina się w pół; nogi i ręce ma wyprostowane, dłonie opiera o podłoże. Mężczyzna obejmuje kobietę w pasie.
- Pozycja wykrzyknienia: kobieta i mężczyzna siedzą naprzeciwko siebie. Kobieta siada na mężczyźnie, nogi umieszcza po obu stronach ciała mężczyzny. Odchyla się do tyłu, ciężar ciała opiera na dłoniach. Mężczyzna ma dostęp do górnej części ciała kobiety i do yoni.
- Pozycja łyżeczek: kobieta i mężczyzna leżą na boku, kobieta tyłem do mężczyzny. Łączą się na podobieństwo pary łyżeczek. Mężczyzna rozpoczyna penetrację, cały czas pieści twarz, piersi, brzuch i łechtaczkę kobiety.
Według autora „Kamasutry” zasadniczym elementem gry wstępnej jest pocałunek. W Kamasutrze znajdują się opisy takich pocałunków, jak m.in. pocałunek symboliczny (przelotny), pocałunek czynny (z użyciem języka), pocałunek dociśnięty (w którym usta kochanków łączą się bezpośrednio), pocałunek górnej wargi, pocałunek potrójny (mężczyzna całuję kobietę w szyję, czoło i oczy).
Bibliografia:
„Kamasutra”, tekst: Marina del Carmen, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2006.