Poradnie specjalistyczne wznawiają działalność
W Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie w tym tygodniu została wznowiona praca poradni chirurgicznej i ortodontycznej. Przyjęcia w otwartych poradniach odbywają się z mniejszym natężeniem pacjentów.
Chodzi o to, aby przed gabinetami nie było oczekujących ludzi
- wyjaśniła Katarzyna Jankowska z biura prasowego IMiD.
zobacz też: Wizyta u ginekologa w czasie pandemii. Jak to wygląda w praktyce?
Od przyszłego tygodnia planowe przyjęcia do szpitala oraz wizyty ambulatoryjne, diagnostyczne i rehabilitacyjne wznawia również Centrum Zdrowia Dziecka. Placówka w połowie marca, w momencie ogłoszenia epidemii zawiesiła przyjęcia planowe do szpitala oraz wizyty ambulatoryjne, diagnostyczne i rehabilitacyjne. Ograniczenia te nie dotyczyły jednak przyjęć nagłych. Pacjenci, którzy są leczeni przewlekle i nie można przerwać terapii, byli przez cały czas przyjmowani w ramach wizyt ambulatoryjnych.
Planowe przyjęcia pacjentów wznowił w tym tygodniu również Szpital Bródnowski. Placówka wznowiła również pracę części przychodni specjalistycznych.
Z kolei Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży IMiD mimo pandemii nieprzerwanie przyjmowała pacjentów oraz wykonywała zabiegi planowe. W klinice prowadzone jest kompleksowe leczenie - odbywają się zabiegi chirurgiczne oraz chemioterapia - informuje kierownik kliniki prof. Anna Raciborska. Pacjentom przed przyjęciem do szpitala wykonuje się badania w kierunku koronawirusa.
Zobacz też: Raport specjalny o koronawirusie
Wirtualne konsultacje lekarskie
Od połowy marca, a więc od czasu, kiedy ogłoszono epidemię, poradnie specjalistyczne wprowadziły konsultacje telefoniczne. W obecnym czasie stanowią one aż 98 proc. wszystkich wizyt lekarskich. Jak przekonywała w studiu Dzień Dobry TVN lekarz rodzinny dr Magdalena Krajewska, to wywiad, nie samo badanie jest najważniejsze w przypadku postawienia diagnozy.
To jest trochę taki mit, że to badanie jest najważniejsze. Powiedzenie, które lekarz ciągle powtarza to: "leczę pacjenta, nie wynik, nie objaw, leczę całokształt". Najważniejszy jest wywiad, rozmowa. I on zazwyczaj wszystko powie. 90 proc. możemy przez ten telefon się dowiedzieć i zdiagnozować
- zapewniała dr. Magdalena Krajewska.
Podczas telefonicznej konsultacji ze specjalistą można otrzymać e-recepty na każdy lek. Lekarz może nam również w ten sposób wypisać i wysłać mailowo zwolnienie. Nie musimy więc iść po zaświadczenie do przychodni.