Przeciwsłoneczne okulary fotochromowe pozwalają na kombinowanie szkieł korekcyjnych z ochroną przed nadmiernym słońcem. Dzięki temu kierowca lub osoba jadąca rowerem może skuteczniej obserwować otoczenie, szybciej reagować na zagrożenia, a także zredukować znacząco zmęczenie wzroku.
Okulary fotochromowe
Okulary fotochromowe to takie, w których zamontowano szkło fotochromatyczne, reagujące na intensywne promieniowanie słoneczne zmianą stopnia przyciemnienia. Efekt ten uzyskuje się dzięki dodaniu do szkła lub plastiku specjalnych domieszek . Najczęściej spotyka się okulary fotochromowe, w których szkło pełni również funkcję soczewki korekcyjnej. Powłoki przyciemniające można napylać na praktycznie każdy typ soczewek – dla osób krótkowzrocznych, nadwzrocznych i astygmatyków. Produkuje się także tego typu soczewki odpowiednie w przypadku starczowzroczności. Osoby z tą wadą rzadziej jednak potrzebują szkieł fotochromowych, gdyż ich okulary przeznaczone są głównie do czytania i obserwacji przedmiotów znajdujących się w niewielkiej odległości. Można ich jednak używać także do pracy na otwartej przestrzeni, z czego korzystają np. geodeci czy osoby zmuszone dużo czytać lub pisać w jasno oświetlonym otoczeniu.
Jak dobrać okulary fotochromowe dla kierowcy?
Dobór właściwych okularów fotochromowych dla kierowcy nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim trzeba określić właściwą dla danej osoby korekcję wady refrakcji każdego oka, a następnie dobrać odpowiednie szkła i oprawki. Te ostatnie powinny być spore, aby zapewnić duże, niczym nieprzesłonięte pole widzenia.
Przy doborze powłoki fotochromowej należy zawsze zaznaczyć, że okulary mają być używane w aucie. Jest to o tyle istotne, że zbyt ciemne będą utrudniać obserwację jezdni, a szczegóły w cieniach mogą być trudne do rozróżnienia. Ważne jest również to, aby czas reakcji powłoki na zmianę natężenia oświetlenia był jak najkrótszy. Wjazd z intensywnie nasłonecznionej ulicy w mocno ocienioną drzewami aleję może oznaczać konieczność długiego czekania aż okulary dostosują się do nowych warunków.
Ostatni ważny fakt to ten, że niektóre okulary fotochromowe nie działają w samochodach z szybami wyposażonymi w specjalne filtry ochronne. Nie dociera do nich wówczas dostatecznie dużo promieniowania w paśmie, które powoduje przyciemnienie szkieł. Dlatego warto dopytać optyka, jakie konkretnie powłoki powinno się zastosować i czy ich użycie w ogóle ma w danym przypadku sens.
Okulary fotochromowe dla rowerzystów
Dobór okularów fotochromowych dla rowerzystów musi być dokonany również pod kątem ich wytrzymałości mechanicznej. Jazda na rowerze, szczególnie górskim lub crossowym, wiąże się z dużym niebezpieczeństwem upadku, uderzenia spadającego w górach kamienia czy trafienia głową w gałązkę drzewa znajdującego się przy ścieżce. Okulary muszą więc spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa, aby nie stały się przyczyną poważnego urazu oka lub jego okolic. Dla rowerzysty ważne jest noszenie okularów nawet w warunkach słabego oświetlenia – przy szybkiej jeździe oko może uszkodzić owad lub żwir. Fotochromy zapewniają dobre widzenie i bezpieczeństwo niezależnie od zmian warunków atmosferycznych.
Na co jeszcze zwrócić uwagę, dobierając okulary fotochromowe dla kierowców?
Oprócz odpowiedniej korekty i dobrania właściwej powłoki fotochromowej ważne jest też wykorzystanie innych możliwości, aby poprawić jakość widzenia. Zwiększenie kontrastu widzenia i zniesienie nieprzyjemnych i przeszkadzających odblasków można uzyskać, dobierając szkła z powłoką antyrefleksyjną. Likwiduje ona niewielkie odbicia („bliki”), jakie pojawiają się w szkłach optycznych przy oświetleniu ich punktowym źródłem światła lub słońcem odbitym od błyszczącej powierzchni. Tak zwany „antyrefleks” nie redukuje jednak silnych, płaszczyznowych odbić światła od szyb innych samochodów czy budynków, od powierzchni wody, lodu lub śniegu.
Taką cechę posiadają okulary polaryzacyjne, które kierunkowo redukują odbicia od poziomych powierzchni. Dzięki temu można wygodnie, nie mrużąc oczu, obserwować obiekty na drodze i oszczędzać wzrok. Okulary polaryzacyjne sprawdzają się doskonale również w sytuacjach, gdy rozproszone światło przedostaje się przez cienką, równomierną warstwę chmur. Jego duże natężenie odbierane jest przez oko ze wszystkich stron jako wyjątkowo rażące. Redukcja tego efektu wpływa znacząco na komfort jazdy.
Ostatnim z ważnych filtrów jest filtr promieniowania ultrafioletowego. Wartość UV 400 zapewnia dostateczną filtrację w zakresie pasm UV(A) i UV(B), chroniąc oko w każdych warunkach.
Niezależnie od typu poszukiwanych okularów warto zasięgnąć porady optyka, który pomoże wybrać najbardziej odpowiedni materiał na szkła okularowe, zaproponuje właściwą kombinację filtrów i dobierze oprawki pasujące do kształtu twarzy.
Zobacz także, jak wybierać okulary przeciwsłoneczne dla dziecka: