Zgodnie z rozporządzeniem przygotowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny w sytuacji, gdy jeden z pracowników placówki miał kontakt z osobą zakażoną koronawirusem SARS-CoV-2 lub chorą na COVID-19, pracodawca powinien bezzwłocznie poinformować o tym inspektora sanitarnego, który pełni nadzór epidemiologiczny na danym terenie.
Zobacz także: Raport specjalny o koronawirusie
Jakie regulacje wprowadził GIS?
Pracownik, który miał kontakt z chorym powinien:
- natychmiast zostać odsunięty od pracy, gdyż stanowi on zagrożenie dla innych pracowników placówki, jak i pacjentów;
- bezzwłocznie wrócić do domu bezpiecznym środkiem transportu (np. własnym samochodem);
- poddać się samoizolacji i poczekać na wyniki dochodzenia epidemiologicznego, które przeprowadzi inspektorat sanitarny, który działa na danym obszarze. To także on zdecyduje, czy i kiedy pracownik będzie mógł wrócić do pracy.
Pracownik medyczny, który miał kontakt z chorym na COVID-19 i przebywa na kwarantannie musi bezwzględnie przestrzegać jej zasad. Jeśli medyk nie może odbyć kwarantanny we własnym domu, powinien zostać skierowany do miejsca, które zostało do tego przeznaczone.
Taki medyk pod żadnym pozorem nie może odbywać kwarantanny na terenie placówki, w której pracuje ani wykonywać swoich służbowych obowiązków.
Zobacz film i dowiedz się wszystkiego o leczeniu chorych na COVID-19:
Koronawirus SARS-CoV-2 - co trzeba o nim wiedzieć?
Koronawirus SARS-CoV-2 wywołuje chorobę COVID-19. Schorzenie prowadzi do ostrego zapalenia płuc, które może się zmienić w niewydolność oddechową. Do najbardziej charakterystycznych objawów należą wysoka gorączka, duszności, suchy kaszel, bóle mięśni i stawów, ogólne osłabienie oraz zaburzenie węchu i smaku.
Osoby, które mają takie dolegliwości powinny bezzwłocznie skontaktować się ze szpitalem zakaźnym lub najbliższą stacją sanepidu.