Z danych zebranych przez WHO wynika, że każdego roku miliony osób cierpią lub tracą życie z powodu błędów medycznych, czyli nieprawidłowo przeprowadzonych zabiegów czy niewłaściwe dobranych leków. Szacuje się, że co minutę umiera pięć osób, które są ofiarami niewłaściwego leczenia. WHO udostępniła te dane z okazji Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta, który ustanowiła Organizacja Narodów Zjednoczonych. Od teraz Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta będzie obchodzony 17-ego września.
Zdaniem WHO na całym świecie 40 proc. pacjentów doznaje uszczerbku podczas leczenia ambulatoryjnego, a 10 proc. podczas hospitalizacji. Najgorsza sytuacja panuje w krajach o niskich lub średnich dochodach. Szacuje się, że każdego roku z powodu błędów medycznych umiera tam 2,6 miliona osób.
Do najczęściej występujących błędów medycznych należą:
- źle postawiona diagnoza;
- niewłaściwie dobrane leki;
- wykonywanie niepotrzebnych badań;
- zarażania podczas leczenia;
- niepotrzebne amputacje;
- operacje mózgu po niewłaściwej stronie.
Jakie prawa ma pacjent? Dowiesz się tego z filmu:
Jakie prawa ma pacjent?
Pełny wykaz praw pacjenta można znaleźć na stronach rządowych, informuje o nich także Rzecznik Praw Pacjenta. Do najważniejszych praw pacjenta należą:
- prawo do świadczenia opieki medycznej – czyli chory powinien otrzymać jak najlepszą opiekę medyczną, zgodną z aktualnym stanem wiedzy;
- prawo do informacji – chory ma prawo wiedzieć, jaki jest jego stan zdrowia;
- prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych - osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu powinny zostać zgłoszone skutki niepożądane związane z danym lekiem, preparatem;
- prawo pacjenta do tajemnicy informacji – oznacza to tyle, ze lekarz – bez zgody pacjenta – nie może udostępniać informacji o jego stanie zdrowia;
- prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych;
- prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
- prawo pacjenta do dokumentacji medycznej - pacjent może mieć wgląd w swoją dokumentację medyczna;
- prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza – pacjent może go zgłosić do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta. Na odwołanie się od decyzji pacjent ma 30 dni;
- prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
- prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej;
- prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.