Test sprawdzający naszą pamięć jest bardzo prosty - pacjentowi pokazuje się przez 10 sekund planszę z obrazkami, z której ma zapamiętać jak najwięcej szczegółów.
Potem zadawanych jest sześć pytań dotyczących szczegółów z obrazka. Średni wynik to 4 punkty na 6, wynik poniżej powinien zaniepokoić i skłonić pacjenta do ćwiczenia pamięci. Jak to zrobić? Ćwiczyć pamięć można za pomocą robienia notatek, liczenia w pamięci, chodzenia do galerii sztuki, słuchania muzyki, co ćwiczy kreatywność. Rysowanie, malowanie, pisanie sprawia, że mózg lepiej przetwarza informacje.
Stanisław Łobodziak, biolog pracujący w Centrum Nauki Kopernik uważa, że wytrenować można każdy mózg. Trzeba tylko go używać! Co ciekawe wielu nauczycieli popełnia błędy podczas nauczania - np. ograniczając swobodę ruchów uczniów. Mózg współpracuje z ciałem, często zapamiętujemy coś np. chodząc po pokoju lub bawiąc się długopisem. Nauczyciele nie powinni zabraniać tego uczniom na lekcji.
Często uczniowie zapytani o coś kierują wzrok w lewy górny róg, co oznacza, że szukają informacji w pamięci długotrwałej. Jeśli nauczyciel powie wtedy "Patrz na mnie" to jest to duży błąd.
Ewa Drzyzga, prowadząca program 36,6°C poddała się testowi sprawdzającemu jej pamięć. Na 6 pytań odpowiedziała poprawnie na 5, dzięki czemu nie musi obwiać się o problemy z pamięcią. Jednak ćwiczyć należy zawsze!