Narodowy Fundusz Zdrowia wprowadził teleporady dla pacjentów, którzy podejrzewają u siebie zakażenie koronawirusem. Dzięki takiemu działaniu będzie można uzyskać od lekarza zalecenia, a także e-receptę czy e-zwolnienie. Co istotne taki system będzie obowiązywał zarówno w ramach podstawowej, jak i nocnej czy świątecznej opieki zdrowotnej.
Jak działa teleporada?
Umówienie wizyty w przychodni powinno odbywać się telefonicznie. Rejestracja ośrodka ma obowiązek poinformowania każdego pacjenta o możliwości kontaktu z lekarzem na odległość. Podczas tej pierwszej rozmowy, rejestrator powinien przeprowadzić ankietę z chorym, umożliwiającą zakwalifikowanie lub wykluczenie go z grona osób zarażonych koronawirusem SARS-CoV – 2. Jeśli istnieją podejrzenia, że jest on zainfekowany, powinien otrzymać odpowiednie instrukcje, co robić dalej. Każdy pacjent, także ten bez objawów infekcji, powinien najpierw skorzystać z teleporady. Bezpośredni kontakt z lekarzem powinien odbyć się tylko w sytuacjach niezbędnych. Warto mieć na uwadze również to, że każdy człowiek, który ma wysoką temperaturę, kaszel i duszności powinien przebywać na oddziale zakaźnym lub obserwacyjno-zakaźnym.
Teleporady mają na celu nie tylko ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, lecz także ułatwić izolację osób chorych, ochronić lekarzy i skrócić czas oczekiwania na kontakt z doktorem (także specjalistą).
Dodajmy że, godziny udzielania teleporad ustala dana placówka. W razie wątpliwości, z którym ośrodkiem należy się kontaktować, należy skorzystać z Telefonicznej Informacji Pacjenta (pod numerem 800 190 590) - jest bezpłatna i działa całą dobę.
Zobacz film: Fakty i mity na temat koronawirusa. Dr Paweł Grzesiowski odpowiada