Problemem z dostępem do leków mogą mieć przede wszystkim seniorzy oraz pacjenci z chorobami przewlekłymi. Osoby z tej grupy stale muszą przyjmować leki i nie mogą sobie pozwolić na przerwanie terapii. Niestety w czasie pandemii, kiedy część placówek nie pracuje w ogóle lub dostęp do nich jest ograniczony, zdobycie recepty jest dużo trudniejsze. Zatem, co zrobić w sytuacji, gdy kończą nam się leki?
Zobacz także: Raport specjalny o koronawirusie
Recepta na telefon
Od kilku dobrych tygodni wszystko kręci się wokół koronawirusa. Zarówno lekarze, jak i placówki medyczne mają jednak świadomość, że pacjenci nie ograniczają się tylko do tych z COVID-19. Aby uławić pacjentom kontakt z lekarzem i zdobycie recepty powstały konsultacje online lub przez telefon.
Taka wirtualna czy telefoniczna rozmowa z lekarzem to najlepsze rozwiązanie nie tylko dla osób starszych czy przewlekle chorych, ale także tych, które nagle potrzebują pomocy lekarskiej. Jak to wygląda w praktyce?
W pierwszej kolejności trzeba skontaktować się ze swoim lekarzem i poinformować go o swoim problemie. Można także zadzwonić do placówki, która prowadzi takie "wirtualne" konsultacje. Jeśli będzie taka potrzeba lekarz wystawi e-receptę. Aby ją zrealizować w aptece należy podać numer pesel oraz czterocyfrowy kod wysyłany sms-em lub mailem.
Czym zakażenie koronawirusem różni się od zwykłej infekcji? Dowiesz się tego z filmu:
Jak zrealizować receptę?
Osoby, które zostały objęte kwarantanną mogą poprosić kogoś bliskiego lub urzędnika Miejskiego Ośrodka Pomocy o realizację recepty (specjalnie oddelegowani do tego urzędnicy robią osobom na kwarantannie także zakupy).
Seniorzy czy osoby przewlekle chore, które także w ogóle nie powinny wychodzić z domu powinny o wykupienie leku poprosić bliską im osobę czy sąsiada.
Warto zaznaczyć, że każda osoba, która ma aktywne Internetowe Konto Pacjenta może nadać upoważnienie np. członkowi rodziny. Dzięki takiemu rozwiązaniu wskazana osoba może być bezpośrednim odbiorcą e-recept. Trzeba jednak pamiętać, że takie upoważnienie może otrzymać tylko ta osoba, która również ma aktywne Internetowe Konto Pacjenta.
BABCIA MARIA 31.03.2020r.
Moja przychodnia nie wystawia e-recept. Musiałam iść po receptę osobiście i jeszcze do apteki, a wychodzić nie powinnam Mam 75 lat... To było tydzień temu, Jutro znów potrzebuję receptę bo przepisany lek się skończył...