Procesy poznawcze – ćwiczenia, rozwój i zaburzenia

Fot. Hero Images / Getty Images

Procesy poznawcze kształtują się u człowiek od najmłodszych lat, dlatego funkcje poznawcze powinny być ćwiczone już u najmniejszych dzieci. Wyróżnia się wiele zaburzeń funkcji poznawczych o różnym, często nieokreślonym, podłożu.

Procesy poznawcze pozwalają człowiekowi na właściwe funkcjonowanie w środowisku zewnętrznym. Aby odpowiednio interpretować otaczające ludzi zjawiska, konieczne są zachowanie uwagi, umiejętność rozpoznawania (np. przedmiotów), procesy myślenia, umiejętność mowy i zapamiętywania różnych faktów. Wraz z wiekiem funkcje poznawcze człowieka ulegają osłabieniu. Jest to naturalny proces wynikający ze zmian degeneracyjnych w mózgu, czyli po prostu jego starzenia się. Najczęściej występują łagodne zaburzenia poznawcze, które są nierzadko bagatelizowane i tłumaczone wiekiem chorego. Wyróżnia się również ciężkie zaburzenia poznawcze, wynikające z różnych procesów chorobowych. Zaburzenia funkcji poznawczych mogą dotyczyć nie tylko ludzi starszych. Wielu młodych ludzi ma problemy z koncentracją uwagi czy pamięcią. Na funkcje poznawcze mają bowiem wpływ liczne czynniki zewnętrzne, jak stres czy nadmiar emocji. Ćwiczenie funkcji poznawczych powinno być prowadzone już od najmłodszych lat.

Jakie wyróżnia się procesy poznawcze człowieka?

Mózg człowieka jest bardzo skomplikowaną strukturą. Mimo daleko posuniętej wiedzy medycznej nadal pozostawia wiele zagadek. Wszystko, dzięki czemu człowiek potrafi poznawać świat, przetwarzać docierające do jego umysłu informacje, określa się mianem funkcji poznawczych. To właśnie dzięki tym procesom człowiek może się rozwijać, zdobywać konieczną wiedzę, wyrażać i odczuwać emocje, wchodzić w interakcje z innymi ludźmi, odczuwać strach, miłość, radość bądź smutek.

Do głównych funkcji poznawczych zalicza się:

  • uwagę – na tę funkcję składa się wiele elementów. Uwaga jest zdolnością poznawczą o określonym zakresie, co oznacza, że człowiek może spostrzec w danym czasie określoną liczbę elementów. Ponadto wśród cech uwagi wyróżnia się jej podzielność (umiejętność wykonywania kilku rzeczy na raz), wybiórczość i koncentrację (umiejętność skupienia uwagi na jednym elemencie), trwałość (umiejętność utrzymania uwagi przez dłuższy czas), a także przerzutność (przenoszenie uwagi z jednego przedmiotu na drugi);
  • spostrzeganie – to złożony proces poznawczy, polegający na interpretacji docierających do człowieka bodźców wzrokowych, słuchowych, smakowych czy czuciowych;
  • myślenie – zdolność integracji informacji, ich przetwarzania i interpretacji;
  • pamięć – pozwala na zapamiętywanie, przechowywanie, utrwalanie, a następnie rozpoznawanie i przypominanie, czyli odtwarzanie różnych informacji;
  • mowę – umiejętność wyrażania myśli, posługiwania się językami.

Zaburzenia funkcji poznawczych

Zaburzenia funkcji poznawczych mogą pojawić się już w młodym wieku. Dzieli się je względem procesu poznawczego, którego dotyczą:

  • zaburzeń spostrzegania: omamy, złudzenia czy halucynacje;
  • zaburzenia myślenia: zaburzenia treści myślenia (urojenia, natręctwa myślowe, idee nadwartościowe), zaburzenia toku myślenia (spowolnienie, rozkojarzenie, przyspieszenie).
  • zaburzenia pamięci – najczęściej kojarzą się z utratą bądź osłabieniem pamięci, natomiast należy wyróżnić tu nadczynność pamięci (szybkie zapamiętywanie większej ilości informacji niż przeciętny człowiek). Zalicza się tu też omamy pamięciowe i złudzenia pamięciowe;
  • zaburzenia uwagi – mogą obejmować np. rozkojarzenie, brak umiejętności skupienia się na wybranym elemencie bądź czynności, czyli brak koncentracji.

Rozwój procesów poznawczych u dzieci

Funkcje poznawcze rozwijają się już od najmłodszych lat. Każda grupa wiekowa, począwszy od noworodków, kształtuje je na swój sposób. U dzieci bardzo duży wpływ na rozwój i ćwiczenie funkcji poznawczych mają rodzic, opiekun i otoczenie. Opiekun ma możliwość stymulowania rozwoju procesów poznawczych dziecka już od pierwszych dni życia.

Noworodki są bardzo wrażliwe na bodźce zewnętrzne, choć umiejętność interpretacji bodźców jest jeszcze dobrze niewykształcona. W okresie niemowlęcym dzieci coraz aktywniej zaczynają poznawać otaczający je świat poprzez chwytanie, obmacywanie przedmiotów czy wkładanie ich do ust. Wraz z wiekiem dziecko coraz dokładniej poznaje pewne przedmioty, zaczyna kojarzyć, do czego służą. Dzięki rozwojowi wzroku, mowy, słuchu, ruchu, dziecko coraz aktywniej ma możliwość poznawania świata zewnętrznego. Starsze dzieci rozwijają się dzięki nauce w szkole i zdobywaniu wiadomości. Zabawy i ćwiczenia funkcji poznawczych powinny być więc dostosowane do wieku. Noworodka stymuluje się poprzez dotykanie rączek, stópek, przytulanie, mowę. Kiedy nabywa umiejętność skupienia wzroku, można pokazać mu czarno-białe obrazki. Są to jedyne barwy, które w tym okresie rozróżnia. Wraz z kształtowaniem się zmysłu wzroku i dalszym rozwojem psychoruchowym rozszerza się zakres zabaw i prezentowanych dziecku bodźców.

Wydaje się, że najtrudniejszą do opanowania u dzieci funkcją poznawczą jest koncentracja uwagi. Faktycznie, dzieci bardzo często zmieniają obiekt swoich zainteresowań, potrafią jedynie przez krótki moment skoncentrować się na silnych bodźcach. Dopiero w okresie szkolnym można oczekiwać od dziecka rozwoju koncentracji poprzez naukę w szkole. Uwaga staje się coraz trwalsza, dziecko nabywa zdolność przerzutności uwagi i wielu innych jej cech.

U dzieci bardzo aktywnie kształtuje się wyobraźnia. Ma ona początkowo charakter odtwórczy, czyli dziecko wyłącznie odtwarza to, co naprawdę widziało. Dopiero później przybiera formę twórczą, czyli dziecko samo wymyśla różne sytuacje, które nie miały miejsca.

Jeśli chodzi o pamięć, to dopiero po 2. roku życia, a właściwie nawet w wieku przedszkolnym, można mówić o pojawieniu się pamięci trwałej. Wcześniej dziecko bazuje wyłącznie na pamięci świeżej.

Zobacz film: Co wiesz o mózgu? Budowa mózgu. Źródło: 36,6


Data aktualizacji: 19.04.2018,
Opublikowano: 19.04.2018 r.

Polecamy

Komentarze (0)

Trwa dodawanie...
Komentarz dodany!
Komentarz nie mógł zostać dodany
Zmiana czasu na zimowy. Dlaczego przestawiamy zegarki? Jak zmiana czasu wpływa na organizm?

Zmiana czasu z letniego na zimowy odbywa się zawsze w ostatni weekend października - w 2023 r. dzień zmiany czasu wypada z soboty 28.10 na niedzielę 29.10. W nocy przesuwamy zegarki o godzinę do tyłu, czyli z 3.00 na 2.00.  Zmiana czasu ma wielu zwolenników, ale są i przeciwnicy, którzy podkreślają, że jest niekorzystna dla zdrowia.

Czytaj więcej
Stres maluje się na twarzy. Jak wygląda twarz stresowa? 

Silny stres może zaburzać działanie całego naszego organizmu. Bardzo często zdarza się, że jego nadmiar odbija się na wyglądzie skóry. Co powinni zwrócić naszą uwagę? 

Czytaj więcej
Depresja po rozstaniu z partnerem – jak sobie z nią poradzić?

Depresja po rozstaniu z życiowym partnerem przydarza się wielu osobom. Czas, w którym trzeba pogodzić się z utratą – często nagłą – kogoś, z kim dzieliło się życie, marzenia i plany na przyszłość, przypomina nieco żałobę. To często poważny powód głębokiego kryzysu psychicznego.

Czytaj więcej
Powstała pierwsza tabletka na depresję poporodową. Kiedy lek trafi na rynek?   

Szacuje się, że z powodu depresji porodowej cierpi 15 proc. kobiet. W walce z tym stanem już niedługo może im pomóc pierwsza na świecie tabletka łagodząca objawy depresji. Co o niej wiadomo i kiedy lek trafi na rynek?

Czytaj więcej
Co to jest stres oksydacyjny? Objawy, przyczyny, leczenie i diagnostyka

Stres oksydacyjny powstaje na skutek zaburzonej równowagi pomiędzy występowaniem wolnych rodników oraz przeciwutleniaczy. Przyczyny tego są związane z paleniem papierosów, zanieczyszczeniem środowiska, jedzeniem smażonych i wędzonych potraw oraz przewlekłym stresem. Stres oksydacyjny powoduje takie choroby, jak cukrzyca, nowotwory, miażdżyca czy reumatoidalne zapalenie stawów.

Czytaj więcej
Masz kłopoty z zasypianiem? Poznaj techniki, dzięki którym zaśniesz nawet w 10 sekund!

Oglądasz w łóżku telewizję, a może sprawdzasz coś w telefonie? Takie zachowania mogą utrudnić zasypianie. Na szczęście istnieją techniki, które pozwalają zasnąć nawet w 10 sekund. Sprawdź, jak szybko zasnąć? 

Czytaj więcej
Psychiczne i somatyczne objawy depresji – kryteria diagnostyczne

Depresja jest jednym z najczęstszych zaburzeń psychicznych, a przy tym dolegliwością współcześnie tak powszechną, że uznaje się ją za chorobę cywilizacyjną. Typowe objawy depresji to trwałe obniżenie nastroju, anhedonia i brak energii. Towarzyszą im zwykle różnego typu dolegliwości somatyczne.

Czytaj więcej
Choroba Hashimoto – objawy psychiczne. Jak zapalenie tarczycy wpływa na psychikę?

Objawy psychiczne choroby Hashimoto przypominają zaburzenia depresyjne. Początkowo osoba chora smutku, przygnębienia, niezdolności do radości, problemów ze snem i utraty energii nie wiąże z nieprawidłową pracą tarczycy. Wahania nastroju są wskazaniem do wykonania badań hormonalnych.

Czytaj więcej
Zatrucie alkoholowe – objawy i leczenie. Zatrucie alkoholem etylowym i metylowym

Zatrucie alkoholowe zaczyna się po przekroczeniu stężenia 0,3‰ alkoholu we krwi. Jego skutki mogą być bardzo poważne – w skrajnych przypadkach może skończyć się śmiercią. Osobie z objawami zatrucia alkoholowego trzeba udzielić pierwszej pomocy i bezzwłocznie skontaktować ją z lekarzem.

Czytaj więcej
10 patentów na zdrowe święta

Święta to  okres radości i beztroski. Czasem jednak przygotowania do Bożego Narodzenia bywają bardzo stresujące. Dodatkowo czas obżarstwa nie sprzyja naszemu zdrowiu... Poznajcie 10 patentów na zdrowe i spokojne święta!

Czytaj więcej