Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 spowodowała, że ogromna część naszego życia przeniosła się do internetu. Także tam trzeba szukać pomocy medycznej.
Jak działa pomoc medyczna w czasie świąt?
Ze względu na pandemię koronawirusa SARS-CoV-2 niektóre placówki medyczne nie pracują w ogóle lub bardzo ograniczyły liczbę przyjęć. Dlatego, aby mieć pewności, że uzyskamy pomoc trzeba zadzwonić do placówki, która udziela Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) lub Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NiŚOP). Jeśli palcówka funkcjonuje i faktycznie będzie taka potrzeba dyspozytor umówi nas na wizytę.
Zobacz także: Raport specjalny o koronawirusie
Każda osoba, która zadzwoni do takiej placówki powinna zostać poinformowana o możliwości skorzystania z teleporady. Dzięki niej chory może otrzymać zwolnienie lub e-receptę. Bardzo często sama rozmowa z lekarzem jest wystarczająca i pacjent wcale nie musi przychodzić do przychodni. Największą zaletą teleporad jest także to, że ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych, rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna oraz skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.
Należy pamiętać, że ze względu na niecodzienną sytuację wizyta w placówce powinna mieć miejsce tylko w sytuacjach, które naprawdę tego wymagają.
Osoby, które zaobserwują u siebie objawy, które mogą sugerować COVID-19. Niezbędne informacje uzyskają dzwoniąc na specjalną infolinię uruchomioną przez Narodowy Fundusz Zdrowia: 800 190 590.
Zobacz także: NFZ wprowadza teleporady. Dzięki nim dostaniesz e-receptę czy e-zwolnienie
Środki ostrożności
Niezależnie od tego, jak jest powód, dla którego potrzebujemy teleporady, rejestracja powinna przeprowadzić wstępną ankietę. Jej celem jest rozpoznanie czy dzwoniący może być zakażony koronawirusem. W sytuacji, gdy istnieje prawdopodobieństwo, że pacjent może być chory na COVID-19 konieczne jest poinformowanie odpowiednich służb.
Ze szpitalem zakaźnym lub najbliższą stacją sanepidu od razu powinni skontaktować się wszyscy pacjenci, którzy mają objawy ostrej infekcji dróg oddechowych (gorączka powyżej 38 stopni Celsjusza, suchy kaszel oraz problemy z oddychaniem).
Kiedy na SOR?
Niestety nie wszystko da się załatwić przez telefon. W sytuacji, gdy potrzebujemy natychmiastowej pomocy medycznej konieczna jest wizyta na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Mimo że cała służba zdrowia skupia się na walce z pandemią, to SOR-y pracują w miarę normalnie i przyjmują wszystkich pacjentów.
Zgodnie z rozporządzeniem wojewody mazowieckiego szpitale i szpitalne oddziały ratunkowe mają obowiązek wydzielenia stref dla osób z podejrzeniem zakażenia koronawirusem. Każdy szpital powinien mieć wydzielone dwie strefy - np. w postaci namiotów - dla pacjentów, którzy nie mają objawów zakażenia koronawirusem oraz tych, którzy mają dolegliwości sugerujące COVID-19. Takie środki bezpieczeństwa mają zminimalizować ryzyko przeniesienia zakażenia na pracowników placówki czy innych pacjentów oczekujących na pomoc w izbie przyjęć czy na szpitalnym oddziale ratunkowym.
Zobacz film i dowiedz się więcej o świątecznej i nocnej pomocy medycznej: