Gdzie szukać pomocy, kiedy dziecko choruje?
Kiedy u dziecka zaczynają pojawiać się pierwsze objawy np. infekcji – każdy rodzic wie, że im szybciej zacznie działać, tym większe ma szanse na zdławienie choroby w zarodku. Niestety umówienie wizyty u lekarza "na już" bywa bardzo trudne. W niektórych placówkach brakuje medyków, a w okresie wzmożonej zachorowalności obłożenie jest tak duże, że terminy wizyt są bardzo odległe. W środku nocy lub w weekendy, w wielu przypadkach niepokojących objawów infekcyjnych lub przeziębieniowych, rodzic musi liczyć się z kilkugodzinnym oczekiwaniem na SOR-ze (Szpitalnym Oddziale Ratunkowym), aby tylko sprawdzić stan zdrowia dziecka.
Wyjściem z sytuacji może być telemedycyna i usługa oferowana m.in. przez platformę telemedyczną Med24. Rodzic za pośrednictwem platformy może szybko skontaktować się z pediatrą (konsultację można odbyć już w 15 minut po jej umówieniu). Co ważne, w Med24 lekarze dyżurują przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Tym samym rodzic może uzyskać pomoc również w środku nocy, kiedy dostanie się do lekarza, jest niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe.
Jak wygląda wizyta w Med24?
Rodzic może odbyć konsultację z lekarzem na trzy sposoby – telefonicznie, poprzez rozmowę wideo lub czat sms. W czasie konsultacji wideo – lekarz może dokładnie obejrzeć dziecko, "zbadać" gardło i stwierdzić, czy malec walczy ze zwykłym przeziębieniem, czy też anginą. Rodzic może również wysłać lekarzowi zdjęcia jamy ustnej, czy wysypki na ciele. W czasie takiej "wizyty" pociecha może również zakasłać, co z pewnością ułatwi stawianie diagnozy i rozróżnienie, czy dziecko ma kaszel suchy, czy mokry.
Należy również podkreślić, że telemedycyna cały czas rozwija możliwości diagnostyczne na odległość. Dostępny jest już np. zdalny stetoskop, który wykrywa nieprawidłowe dźwięki w układzie oddechowym dziecka. Rodzic może osłuchać malucha, a następnie zapis nagrania wysyłać do lekarza podczas konsultacji online. To tak, jakby lekarz osłuchiwał dziecko bezpośrednio.
Należy podkreślić, że podczas e-wizyty lekarz może wypisać receptę, zaproponować schemat leczenia, czy wystawić zwolnienie. Dodatkowo – jeśli będzie taka potrzeba – zleci badania. Co więcej, ich wyniki również można omówić z lekarzem na zdalnej wizycie.
- Osobiście, jako pediatra, nieraz udzielam konsultacji online późnym wieczorem, gdy dziecko ma gorączkę, ostrą biegunkę czy wymioty. To bardzo duży komfort dla rodzica, który stresuje się stanem swojego dziecka i nie wie, czy sprawa jest już na tyle poważna, że powinien jechać na ostry dyżur, czy wystarczy porada lekarza, który powie nam dokładnie, co możemy zrobić w danym przypadku w domu. To tak jakbyśmy mieli własnego, prywatnego lekarza pod ręką, który zawsze wspomoże nas profesjonalną konsultacją, zleci dodatkowe badania lub zinterpretuje przesłane wyniki i zaleci leczenie – tłumaczył lek. Łukasz Durajski, Dyrektor Medyczny Med24.
Oszczędność czasu i wygoda
Telemedycyna to nie tylko łatwiejszy kontakt z lekarzem, ale przede wszystkim większy komfort – dla rodzica i dziecka. Maluch może nie najlepiej czuć się w przychodni, zwłaszcza jeśli odwiedza ją pierwszy raz. Spotkanie z nieznanym lekarzem też bywa dla dziecka trudnym doświadczeniem. Zdalna wizyta, podczas której to rodzic np. mierzy temperaturę – będzie dla dziecka bardziej komfortowa i znacznie mniej stresująca. Dodatkowo dziecko nie jest narażone – tak jak w przychodni stacjonarnej – na kontakt z innymi drobnoustrojami, które mogłyby zaostrzyć chorobę.
Warto dodać, że z porady specjalisty pracującego w Med24 można skorzystać z dowolnego miejsca na świecie. Jeśli jesteśmy na wakacjach czy za granicą, nie musimy wtedy szukać lekarza na miejscu czy obawiać, że bariera językowa utrudni nam porozumienie się ze specjalistą.
Korzystanie z usług telemedycznych w Med24 jest proste, szybkie, bezpieczne i wygodne. Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.