Zabawką może tak naprawdę stać się każdy przedmiot z otoczeniu dziecka. Dużo radości często dostarczają mu poduszka, doniczka czy but rodzica, za pomocą których realizuje swoje wizje i pomysły, odrywa się od codzienności, realnego czasu i miejsca.
Dzieci są bardzo kreatywne, a zadaniem dorosłych jest pomoc w stymulowaniu ich zmysłów i rozbudzaniu ciekawości. Służą temu zabawki edukacyjne, które warto wprowadzać do świata małego człowieka już w pierwszych miesiącach życia. Powinny być one jednak odpowiednio dobrane do wieku oraz potrzeb dziecka.
Zabawki edukacyjne w pierwszych miesiącach życia
Już w 2. miesiącu życia maluch zaczyna silniej reagować na otoczenie. Potrafi się uśmiechać i okazuje podekscytowanie, machając rękami i nogami. W tym okresie należy zapewnić mu doświadczenia stymulujące zmysły. Odpowiednią zabawką jest wówczas grzechotka. Można potrząsać nią nad dzieckiem, ale również pozwalać, by samo próbowało chwytać i upuszczać przedmiot, ćwicząc przy okazji umiejętność przekładania rzeczy z jednej ręki do drugiej. Żywe kolory i zabawne odgłosy pobudzają ważne zmysły: wzrok i słuch.
Gdy maluch skończy 6. miesięcy, warto zaproponować mu zabawki typu „akcja i reakcja”, które po dotknięciu lub przyciśnięciu emitują różne dźwięki lub muzykę czy rozbłyskują kolorowymi światełkami. Na pewno dziecko zainteresuje się też różnymi układankami pomagającymi rozwijać zręczność i koordynację wzrokowo-manualną.
Zabawki dla dziecka, które skończyło roczek
W tym wieku maluch bardzo lubi zabawy ruchowe, uwielbia raczkować, a być może zaczyna już stawiać pierwsze kroki. Dużo radości sprawia mu wówczas jeździk w kształcie lokomotywy czy samolotu, który stanowi solidny punkt podparcia, a jednocześnie rozwija zdolności motoryczne.
Pożyteczną zabawką są klocki. U młodszych dzieci bloki powinny być większe, wraz z wiekiem poszczególne elementy mogą być coraz mniejsze i bardziej skomplikowane. Pomagają w rozwoju sprawności manualnej, wyobraźni, uwagi i myślenia abstrakcyjnego, kształcą wytrwałość w dążeniu do celu, jaki maluch postawił sobie na początku bądź w trakcie zabawy. Klocki uczą też cierpliwości i odporności na niepowodzenia, gdy na przykład stawiana wieża nagle się rozpadnie.
Dobrze sprawdzają się gadżety, które łączą zabawę klockami z nauką liter, liczb, kształtów czy kolorów. Nawet jeśli dziecko nie pojmuje jeszcze tych pojęć, później będzie miało mniej trudności z ich przyswojeniem.
Odpowiednie zabawki dla dziecka od roku do 2 lat
W tym okresie można podsunąć dziecku pluszaka, który niekiedy potrafi odegrać znaczącą rolę w emocjonalno-psychicznym rozwoju. Podczas zabawy z przytulanką często uwalniają się tłumione emocje, przede wszystkim te negatywne, jak smutek, lęk czy gniew, dlatego taka zabawka ma także spore znaczenie terapeutyczne.
Koniecznie należy wprowadzić książeczki, dzięki którym dziecko uczy się rozpoznawać i nazywać otaczający świat, odkrywać nowe słowa i pojęcia oraz poznawać krótkie, zabawne historyjki czy wierszyki. Na rynku nie brakuje publikacji zachęcających malucha do kreatywności, rozwijających sprawność manualną i koordynację ruchową, służących do rysowania, malowania czy wyklejania.
Jednak zabawki edukacyjne niosą też ryzyko, że rodzic, pełen zapału w stymulowaniu rozwoju dziecka, będzie zmuszał je do korzystania z tych pożytecznych gadżetów. Nie jest to dobre rozwiązanie, bo tylko zniechęci malucha do korzystania z zabawek. To on bowiem powinien wybierać sposób zabawy, który mu odpowiada.
Monika 06.11.2019r.
Rany boskie, zabawki typu "naciśnij i zagra/zaświeci" itp. są odmóżdżające, a nie rozwijające...szkoda dziecka i jego wielkiego potencjału!