Czym jest ortofonia i jak wykonywać ćwiczenia ortofoniczne?

Fot. KatarzynaBialasiewicz / Getty Images

Ćwiczenia ortofoniczne mają na celu poprawę wad wymowy. Największe efekty można zaobserwować, jeśli wdrożone są one na odpowiednim etapie rozwoju dziecka. W przypadku ćwiczeń ortofonicznych jest to okres przedszkolny.

Ortofonia (orthos – prosty, prawidłowy; phone – głos) oznacza w najprostszym tłumaczeniu poprawną wymowę. Dział naukowy zwany ortofonią zajmuje się określaniem zasad oraz norm poprawnej wymowy. Optymalnym czasem dla dziecka do wprowadzenia ćwiczeń ortofonicznych jest 3–4 rok życia (okres przedszkolny). Są to ćwiczenia proste, często wplecione w zabawy i różnego rodzaju gry.

Czym są ćwiczenia ortofoniczne?

Ćwiczenia ortofoniczne mają na celu zapobieganie lub poprawę: wad wymowy, trudności w oddychaniu, trudności w wydobywaniu głosu, zaburzeń słuchu czy ograniczonej sprawności ruchowej aparatu mowy. W zależności od zaburzenia wyróżniamy ćwiczenia ortofoniczne:

Rytmizujące – głównie ćwiczenia muzyczno-ruchowe. Wspierają one cały układ oraz aparat mowy łączący ćwiczenia fonacyjne i artykulacyjne. Wykorzystywane są również do wyuczenia u dzieci korzystania z narządów mowy, wzroku oraz słuchu równocześnie.

Wymienić tu możemy takie ćwiczenia, jak:

  • maszerowanie, klaskanie oraz wymawianie konkretnych słów w rytm jednej piosenki lub melodii,
  • łączenie kilku wierszy lub tekstów piosenek z różnymi elementami ruchowymi,
  • kolorowanie lub rysowanie konkretnych kształtów przypisanych do konkretnych melodii czy słów,
  • śpiewanie lub recytacja wiersza z równoczesnym pokazywaniem jego treści za pomocą ruchów ciała.

Fonacyjne – mają na celu prawidłowe stosowanie natężenia i wysokości głosu podczas mówienia. Wyrabiają one odpowiedni charakter głosu oraz ćwiczą mięśnie krtani, gardła.

Polecamy: Seplenienie (sygmatyzm): przyczyny, rodzaje oraz skuteczne ćwiczenia

Czym jest afazja motoryczna? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Afazja motoryczna. Źródło: 36,6

Do tych ćwiczeń możemy zaliczyć:

  • długie, oddzielne wymawianie samogłosek,
  • powtarzanie raz głośno, raz cicho wybranej samogłoski (ćwiczenie nazywane częściej zabawą w echo),
  • łączenie i mieszanie samogłosek ze spółgłoskami o różnym wydźwięku,
  • powtarzanie wielokrotnie jednej samogłoski (bardzo często wykorzystywane są tutaj proste dziecięce piosenki).

Kształtujące słuch fonematyczny – ćwiczenia te uczą rozróżniania wysokości konkretnych dźwięków podczas wymowy, rozpoznawania w zdaniach i słowach spółgłosek, samogłosek.

Do takich ćwiczeń zaliczamy:

  • tzw. ,,wsłuchiwanie się w ciszę” (wyłapywanie pojedynczych dźwięków i ich rozpoznawanie),
  • liczenie dźwięków,
  • sylabizowanie długich słów (dzielenie słów na sylaby),
  • rozróżnianie i określanie źródła pochodzenia dźwięku,
  • przedstawianie dźwięków za pomocą ilustracji, kresek czy kształtów,
  • nazywanie obrazków konkretnymi słowami lub dźwiękami,
  • wyodrębnianie poprzez natężenie głosu samogłosek w wyrazach,
  • wydzielanie sylab w imionach,
  • rozróżnianie prawidłowej i nieprawidłowej wymowy konkretnych zdań lub wyrazów,
  • przynoszenie konkretnych przedmiotów, zabawek rozpoczynających się na daną spółgłoskę lub sylabę.

Oddechowe – polegają na wyuczeniu prawidłowego mechanizmu oddychania. Faza wydechu ma być dwa razy dłuższa niż wdechu, co dodatkowo zwiększa pojemność płuc, koryguje ruchy oraz reakcję przepony.

Polecamy: Ćwiczenia oddechowe relaksacyjne, w rehabilitacji, dla dzieci i na emisję głosu

Na te ćwiczenia składają się:

  • nadmuchiwanie balonu lub udawanie jego nadmuchiwania,
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • przenoszenie lekkich, najczęściej papierowych przedmiotów za pomocą słomki,
  • naśladowanie dźwięków jakie wydają np. zwierzęta lub różnych rodzajów śmiechu,
  • takie ruchy ciała, jak unoszenie i opuszczanie rąk podczas wdechu i wydechu,
  • zdmuchiwanie dojrzałego mlecza,
  • łączenie ze sobą różnych samogłosek,
  • szeptanie,
  • liczenie lub mówienie całych zdań na jednym wydechu,
  • parskanie ustami imitujące rżenie konia.

Polecamy: Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – przykłady

Ćwiczenia artykulacyjne, tj. izolacja konkretnych głosek podczas wymowy poszczególnych wyrazów.

Do tych ćwiczeń zaliczamy:

  • wymawianie różnych głosek w podanej kolejności,
  • wymawianie konkretnych głosek na przemian,
  • wymawianie, a następnie powtarzanie konkretnych zdań,
  • powtarzanie wielokrotnie konkretnego dźwięku.

Usprawniające aparat mowy – tzw. gimnastyka dla warg, języka, policzków i podniebienia, czyli wzmacnianie mięśni żuchwy, krtani oraz gardła; nauka odpowiedniego układania języka w jamie ustnej podczas wymowy konkretnych słów; nauka odpowiedniego układu ust oraz języka podczas wymowy konkretnych wyrazów. Działania te dzielimy na ćwiczenia: dolnej szczęki, warg i policzków, języka oraz podniebienia miękkiego.

Ćwiczenia dolnej szczęki:

  • udawanie ruchów jak przy żuciu gumy,
  • ruchy do przodu i do tyłu dolnej szczęki,
  • chwytanie dolnymi zębami górnej wargi.

Ćwiczenia warg i policzków:

  • szerokie otwieranie i zamykanie ust,
  • zasysanie powietrza wraz z policzkami wewnątrz jamy ustnej,
  • nabieranie powietrza naprzemiennie pod górna i dolną wargę,
  • zabawa powietrzem, przemieszczanie go z jednego policzka na stronę drugiego,
  • oddychanie podczas trzymania słomki między wargami,
  • masowanie warg,
  • masowanie policzków,
  • wymawianie samogłosek lub spółgłosek przy zaciśniętych zębach,
  • ssanie górnej, a następnie dolnej wargi.

Ćwiczenia języka:

  • przeciąganie językiem po wewnętrznej stronie zębów,
  • rysowanie językiem kształtów, takich jak trójkąt, kreski czy okręgi,
  • próba dotknięciem końcówką języka czubka nosa i brody.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • ssanie cukierka,
  • płukanie gardła ciepłą, czysta wodą podczas mycia zębów,
  • utrzymywanie dolnej szczęki jak najniżej podczas ziewania.

Ortofonia stanowi jedną z głównych składowych foniatrii, która koryguje zaburzenia w mechanizmach fonacji. 

Data aktualizacji: 05.02.2019,
Opublikowano: 05.02.2019 r.

Polecamy

Komentarze (0)

Trwa dodawanie...
Komentarz dodany!
Komentarz nie mógł zostać dodany
Jak nadmierne oglądanie telewizji wpływa na dziecko? Zmienia zachowanie

O tym, że dzieci nie powinny spędzać zbyt dużo czasu przed telewizorem czy innym ekranem badacze informowali już wielokrotnie. Najnowsze badania pokazują, że oglądanie bajek może zaburzać integrację sensoryczną. Co to oznacza w praktyce? 

Czytaj więcej
Odkryto prawdopodobną przyczynę nagłej śmierci łóżeczkowej 

Mimo wielu badań  naukowcy wciąż nie potrafią wskazać przyczyny tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Jednak najnowsza analiza przeprowadzona przez specjalistów ze Stanów Zjednoczonych może to zmienić. Do jakich wniosków doszli eksperci? 

Czytaj więcej
Tajemniczy wirus dotarł z Chin do Europy? 

Kilka dni temu media informowały o tym, że w Chinach rośnie liczba dzieci z zapaleniem płuc. Podobne przypadki obserwuje się w Europie. Co wywołuje chorobę u małych pacjentów? 

Czytaj więcej
Niepokojące skupiska zapaleń płuc u dzieci. WHO chce wyjaśnień 

W Chinach rośnie liczba dzieci z zapaleniem płuc. Sprawie przygląda się już Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Czy wiadomo, co wywołuje chorobę u małych pacjentów?  

Czytaj więcej
Zespół Aspergera - objawy, przyczyny i leczenie zaburzenia ze spectrum autyzmu

Zespół Aspergera (lub zaburzenie Aspergera) choć znany jest od połowy lat 80. to do rejestru jednostek chorobowych został wpisany stosunkowo niedawno, bo dopiero w 1994 roku. Czym charakteryzuje się to zaburzenie? U kogo diagnozowane jest najczęściej i na czym polega leczenie zespołu Aspergera?

Czytaj więcej
Czerwone policzki u dziecka to objaw choroby? 

Czerwone policzki u dziecka to często spotykane zjawisko, które może wzbudzać niepokój u rodziców. Czy jest to jedynie przejściowy stan skórny, czy może świadczyć o poważniejszej chorobie? W tym artykule przyjrzymy się czerwonym policzkom u dzieci, omówimy potencjalne przyczyny tego objawu oraz podpowiemy, kiedy warto skonsultować się z lekarzem.

Czytaj więcej
Odwodnienie organizmu - rozpoznać oznaki, uprzedzić skutki

Odwodnienie jest stanem chorobowym organizmu, występującym na skutek znacznej utraty wody i elektrolitów. Chociaż objawy odwodnienia kojarzą się głównie z wysokimi temperaturami i nadmiernym poceniem się, mogą pojawić się również na skutek chorób. Stan ten jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci i osób starszych.

Czytaj więcej
Cukrzyca ciążowa. Czym jest i jak wygląda leczenie?

Cukrzyca to stan, kiedy w krwioobiegu znajduje się za dużo glukozy. Jest to spowodowane niedoborem insuliny, czyli hormonu, który reguluje i obniża poziom glukozy we krwi. Nieleczona cukrzyca ciążowa może skutkować groźnymi powikłaniami. Dlatego tak ważne jest jej wczesne zdiagnozowanie i leczenie. Sprawdź, jakie są objawy cukrzycy ciążowej. 

Czytaj więcej
Szczepienia przeciwko HPV. Jak z nich skorzystać? 

Już pierwszego czerwca wystartują ogólnopolskie i bezpłatne szczepienia przeciwko wirusowi HPV. Są one skierowane przede wszystkim do chłopców i dziewczynek wieku 12-13 lat. Jak z nich skorzystać? Czy trzeba się zapisywać? 

Czytaj więcej
Opieka pediatryczna online – o każdej porze dnia i nocy możesz skontaktować się z lekarzem pediatrą

Kiedy dziecko choruje, rodzic chce zrobić wszystko, aby jak najszybciej ulżyć maluchowi. Niestety umówienie i dostanie się do lekarza na wizytę w przychodni – zwłaszcza w okresie wzmożonej zachorowalności – bywa trudne. W takich sytuacjach doskonale sprawdzą się rozwiązania oferowane przez platformy telemedyczne, takie jak np. Med24. Jak to działa w praktyce i dlaczego warto skorzystać z usług telemedycznych?

Czytaj więcej