Program "Technologie kontra COVID-19” ma na celu selekcję start-upów, które posiadają gotowe rozwiązania, umożliwiające wsparcie sektora medycznego i systemu opieki zdrowotnej oraz wprowadzenie go do wirtualnego świata. Jak to działa praktyce?
Telemedycyna
Zdalne konsultacje lekarskie poprzez chat, wideochat i telefon, 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku można odbyć poprzez platformę Telemedi.co. Umożliwia ona umówienie konsultacji online oraz wybór specjalizacji lekarza i języka, a po rozmowie ze specjalistą - dostęp do dokumentacji medycznej z zaleceniami, skierowaniami i receptami. Platformę wspiera moduł AI, który przeprowadza wstępny wywiad z pacjentem oraz podpowiada lekarzom zalecenia na podstawie wprowadzonych symptomów. Aby skorzystać z konsultacji nie jest konieczne posiadanie pakietu medycznego, a lekarze są do dyspozycji pacjentów przez całą dobę.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Niestety rozmowa poprzez chat czy wideochat z lekarzem to często za mało. Dlatego powstało StethoMe, które umożliwia zdalne przeprowadzenie badania osłuchowego stetoskopem i opiekę nad pacjentami, szczególnie tymi z dolegliwościami układu oddechowego. W wykrywaniu nieprawidłowości w płucach systemowi pomaga sztuczna inteligencja. Algorytmy współpracują z elektronicznym stetoskopem oraz aplikacją mobilną. Integralną częścią systemu jest moduł AI, który zapewnia możliwość profesjonalnego wykonania badania osłuchowego w warunkach domowych i udostępnienia wyniku na platformie telemedycznej wraz ze szczegółową analizą wskazującą nieprawidłowości. Takie rozwiązanie pozwala przyspieszyć wizytę u lekarza w przypadku pojawienia się ostrych infekcji dolnych dróg oddechowych.
StethoMe umożliwia również badanie płuc u osób z koronawirusem. Startup w przeciągu ostatnich tygodni opracował dedykowane rozwiązanie umożliwiające medykom w skafandrach ochronnych bezprzewodowe osłuchiwanie pacjentów, tym samym zapewniając im bezpieczne wykonanie tego kluczowego badania. Rozwiązanie jest w tej chwili testowane w szpitalu zakaźnym w Poznaniu.
Jak sztuczna inteligencja pomaga w walce z koronawirusem? Dowiesz się tego z filmu:
Rehabilitacja przez internet
Pandemia to trudny okres dla osób, które wymagają ciągłej rehabilitacji. Neuroforma to startup, który wspiera pacjentów po udarze lub urazie mózgu oraz osoby chorujące na schorzenia neurologiczne (np. stwardnienie rozsiane, choroba Alzheimera). Może służyć również jako dodatkowa aktywizacja seniorów w ćwiczeniach ruchowo-poznawczych. Neuroforma pozwala na wykonywanie interaktywnych ćwiczeń w domu pod zdalną opieką specjalisty. Terapeuta, ze pośrednictwem, platformy internetowej TeleNeuroforma przygotowuje zestawy ćwiczeń i tłumaczy, jak należy je wykonywać. Pacjenci do ćwiczeń potrzebują komputera oraz kamery internetowej.
Zamiast infolinii
Chatbot to dzieło start-upu Chatbotize, które pomogło odciążyć infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia. Chatbot - dzięki sztucznej inteligencji - rozumie zadawane pytania i udziela aktualnych, sprawdzonych i oficjalnych informacji na temat epidemii koronawirusa oraz podjętych przez rząd środków zaradczych. System uczy się na bieżąco, a jego baza wiedzy jest uzupełniania o oficjalne informacje przekazywane przez Ministerstwo Zdrowia. W ten sposób użytkownicy Messengera i Facebooka dowiedzą się m.in. o tym, gdzie uzyskać pomoc czy o regulacjach związanych z zamknięciem granic.
Wybór start-upów odbywa się w ramach MIT Enterprise Forum CEE to program akceleracyjny, wspierający najbardziej innowacyjne startupy naukowo-technologiczne z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej poprzez połączenie ich potencjału z wiedzą i zasobami dużych przedsiębiorstw z branży finansowej, ubezpieczeniowej, energetycznej, life science, FMCG, mediów, czy technologii dla branży turystycznej, a także z doświadczeniem mentorów.