Psycholog: sześciolatki lepiej sobie radzą ze smartfonem niż z zawiązywaniem buta

Oliver Helbig GettyImages

Dzieci w coraz młodszym wieku zaczynają korzystać ze smartfonów i tabletów. To może być problem, ponieważ zbyt częste korzystanie z tego typu urządzeń może być szkodliwe dla prawidłowego rozwoju mózgu - ostrzegają specjaliści. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ruszyła w tym tygodniu z kampanią „Zadbaj o dziecięcy mózg”

– Z doświadczeń naszej fundacji widzimy, że rodzice coraz wcześniej udostępniają dzieciom nowe technologie. Prowadzi to do tego, że nawet 75 proc. sześciolatków sprawnie posługuje się nowymi technologiami, podczas gdy tylko 9 proc. umie dobrze zasznurować buty. To trochę obrazuje, jak może wyglądać rzeczywistość, kiedy nie zajmiemy się obszarem równowagi między życiem dzieci offline a życiem online

– powiedziała psycholog Marta Wojtas z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Czytaj też: Fonoholizm – na czym polega uzależnienie od telefonu i jak mu zapobiegać?

Zwróciła uwagę, że problem uzależnienia od internetu dotyka coraz więcej młodych ludzi. – Badania, które Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przeprowadziła kilka lat temu, pokazują, że problem ten w dużym nasileniu występuje u 1,5 proc. młodych ludzi. Z kolei 12 proc. już wykazuje przynajmniej kilka objawów nadużywania internetu – wskazała Wojtas.

Czytaj też: Jak odzwyczaić dziecko od korzystania z telefonu?

Smartfon - jak wpływa na koncentrację

Ekspertka podkreśliła, że nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych może prowadzić do słabszego rozwoju umiejętności poznawczych, problemów z koncentracją uwagi, trudności w kontaktach społecznych oraz radzeniu sobie z emocjami.

Wpływa również na zdrowie oraz rozwój układu nerwowego powodując nadmierną stymulację, co w konsekwencji może prowadzić do problematycznego korzystania z ekranów i uzależnienia.

Dlatego Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ruszyła w tym tygodniu z kampanią „Zadbaj o dziecięcy mózg”, której celem jest zwrócenie uwagi rodziców na nadmierne korzystanie ich dzieci z urządzeń ekranowych. W ramach kampanii zaproponowano rodzicom wprowadzenie do codziennego życia tzw. domowych zasad ekranowych, czyli zbioru reguł określających sposób i czas korzystania z ekranów.

– Chcemy, żeby rodzice spojrzeli na ten problem z pozytywnej strony, bo jesteśmy zdania, że nowe technologie mogą nam dużo dać i bardzo ułatwić życie, natomiast bardzo ważne jest też to, żeby nauczyć się z nich korzystać, tak aby nie przysłaniały nam ważnych elementów życia

– podkreśliła ekspertka fundacji.

Telewizja, smartfony, tablety - od kiedy bezpieczne dla dzieci?

Marta Wojtas wskazała, że na podstawie wielu różnych badań m.in Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego, fundacja opracowała przedział czasowy korzystania z urządzeń elektronicznych, który jest odpowiednio dopasowany do wieku.

– Według tych zaleceń dzieci do 2. roku życia w ogóle nie powinny być eksponowane na ekrany. Z kolei dzieci między 2. a 6. rokiem życia mogą korzystać z urządzeń ekranowych ok. pół godziny dziennie. Między 6. a 12. rokiem życia takie użytkowanie powinno odbywać się około godziny w ciągu dnia. Później ten czas zwiększa się do mniej więcej dwóch godzin – powiedziała Wojtas.

Zaznaczyła, że bardzo ważne jest to, by rodzic towarzyszył dziecku w korzystaniu z internetu, nie tylko po to, by nadzorować oglądane treści, ale także by wytłumaczyć i uczyć korzystania z tego medium.

– Zachęcamy do tego, żeby np. wydzielić czas dla rodziny, by te momenty, kiedy wspólnie jemy obiad, bawimy się, czy wychodzimy na spacer, były bez ekranów. Proponujemy też, by wszystkie urządzenia elektroniczne odkładać do jednego miejsca. Chodzi o to, żeby nie było takiej sytuacji, gdzie wszyscy siedzą razem „z głową w ekranie”

– powiedziała eksperta.

Telefon komórkowy a rozwój mowy i problemy ze snem

Badania pokazują, że dzieci, które zbyt dużo czasu spędzają przed ekranem smartfona czy komputera częściej mają problemy ze snem, później też zaczynają mówić. W ocenie specjalistów korzystanie z nowoczesnych technologii sprzyja otyłości. Czas, który dziecko spędza przed ekranem, powinien być przeznaczony na zabawę lub aktywność na świeżym powietrzu. A to właśnie ruch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka, a nie telefon.

Wojtas podkreśliła też jak ważne jest zadbanie o regenerację, czyli zdrowy sen.

– Zachęcamy, by na godzinę przed spaniem nie mieć kontaktu z urządzeniami ekranowymi, bo one emitują niebieskie światło, które może zaburzać jakość snu. Zachęcamy też, by nie trzymać telefonu, czy tabletu w sypialni oraz żeby nie zaglądać do telefonu po przebudzeniu

– powiedziała psycholog.

Podkreśliła, że rodzice powinni postawić na aktywne spędzanie czasu z dzieckiem. – Ruch jest bardzo ważny dla rozwoju mózgu i jego regeneracji. Tu chodzi też o to, żeby telefon nie był jedynym sposobem na nudę – dodała Wojtas.

Kiedy pierwsza komórka dla dziecka?

Ekspertka przyznała, że trudno jest wskazać odpowiedni wiek na kupno pierwszego telefonu dla dziecka.

– Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne określiło jakiś czas temu, że dziecko, które dostaje smartfona, powinno mieć co najmniej 15, 16 lat. To jest związane z poziomem rozwoju mózgu. We wczesnym wieku dziecko podejmując decyzje, działa bardziej impulsywnie. Podejmowanie decyzji, przewidywanie konsekwencji jest znacznie utrudnione, układ nerwowy nie jest odpowiednio rozwinięty

– tłumaczyła ekspertka.

Wskazuje, że dopiero nastolatek jest w stanie teoretycznie podjąć odpowiedzialną decyzję w sprawie korzystania z takich urządzeń.

– W praktyce widzimy, że jest różnie. Dobrze wiemy, że młodsze dzieci są w stanie świetnie obsługiwać urządzenia elektroniczne, niestety nie idzie to w parze z odpowiedzialnym użytkowaniem

– zauważyła.

Zdaniem Marty Wojtas do 12. roku życia dzieci nie powinny mieć własnego smartfona.

– Myślę, że to korzystanie ze smartfonu przerasta ich możliwości decyzyjne i przewidywanie konsekwencji. Jeśli jest to pod ścisłym nadzorem rodzica, to jeszcze jest szansa, że dziecko może być w miarę bezpieczne. Jednak pracując z rodzicami, widzimy, że oni często nie są w stanie sprawować odpowiedniej kontroli nad urządzeniem, z którego korzysta dziecko

– podkreśliła.

Źródło: PAP
Data aktualizacji: 31.08.2020,
Opublikowano: 31.08.2020 r.

Komentarze (0)

Trwa dodawanie...
Komentarz dodany!
Komentarz nie mógł zostać dodany
Duszący kaszel u małego dziecka: jakie są możliwe komplikacje? 

Kaszel jest mechanizmem obronnym organizmu. Kiedy coś podrażnia gardło lub drogi oddechowe, odruch kaszlowy jest sposobem na wydalenie substancji drażniących. Jednak może być też objawem choroby, która przynosi różne komplikacje. Sprawdź, o czym może świadczyć duszący kaszel u małego dziecka. 

Czytaj więcej
Jak nadmierne oglądanie telewizji wpływa na dziecko? Zmienia zachowanie

O tym, że dzieci nie powinny spędzać zbyt dużo czasu przed telewizorem czy innym ekranem badacze informowali już wielokrotnie. Najnowsze badania pokazują, że oglądanie bajek może zaburzać integrację sensoryczną. Co to oznacza w praktyce? 

Czytaj więcej
Odkryto prawdopodobną przyczynę nagłej śmierci łóżeczkowej 

Mimo wielu badań  naukowcy wciąż nie potrafią wskazać przyczyny tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Jednak najnowsza analiza przeprowadzona przez specjalistów ze Stanów Zjednoczonych może to zmienić. Do jakich wniosków doszli eksperci? 

Czytaj więcej
Tajemniczy wirus dotarł z Chin do Europy? 

Kilka dni temu media informowały o tym, że w Chinach rośnie liczba dzieci z zapaleniem płuc. Podobne przypadki obserwuje się w Europie. Co wywołuje chorobę u małych pacjentów? 

Czytaj więcej
Niepokojące skupiska zapaleń płuc u dzieci. WHO chce wyjaśnień 

W Chinach rośnie liczba dzieci z zapaleniem płuc. Sprawie przygląda się już Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Czy wiadomo, co wywołuje chorobę u małych pacjentów?  

Czytaj więcej
Zespół Aspergera - objawy, przyczyny i leczenie zaburzenia ze spectrum autyzmu

Zespół Aspergera (lub zaburzenie Aspergera) choć znany jest od połowy lat 80. to do rejestru jednostek chorobowych został wpisany stosunkowo niedawno, bo dopiero w 1994 roku. Czym charakteryzuje się to zaburzenie? U kogo diagnozowane jest najczęściej i na czym polega leczenie zespołu Aspergera?

Czytaj więcej
Bezpłatne szczepienia przeciwko HPV dla dzieci od 9. do 18. roku życia 

Resort zdrowia zdecydował się rozszerzyć grupę dzieci, która może skorzystać z bezpłatnych szczepień przeciwko HPV. Preparat jest już  dostępny dla młodych ludzi między 9. a 18. rokiem życia. Co zrobić, aby nasza pociecha otrzymała preparat? 

Czytaj więcej
Powstała pierwsza tabletka na depresję poporodową. Kiedy lek trafi na rynek?   

Szacuje się, że z powodu depresji porodowej cierpi 15 proc. kobiet. W walce z tym stanem już niedługo może im pomóc pierwsza na świecie tabletka łagodząca objawy depresji. Co o niej wiadomo i kiedy lek trafi na rynek?

Czytaj więcej
Czerwone policzki u dziecka to objaw choroby? 

Czerwone policzki u dziecka to często spotykane zjawisko, które może wzbudzać niepokój u rodziców. Czy jest to jedynie przejściowy stan skórny, czy może świadczyć o poważniejszej chorobie? W tym artykule przyjrzymy się czerwonym policzkom u dzieci, omówimy potencjalne przyczyny tego objawu oraz podpowiemy, kiedy warto skonsultować się z lekarzem.

Czytaj więcej
Odwodnienie organizmu - rozpoznać oznaki, uprzedzić skutki

Odwodnienie jest stanem chorobowym organizmu, występującym na skutek znacznej utraty wody i elektrolitów. Chociaż objawy odwodnienia kojarzą się głównie z wysokimi temperaturami i nadmiernym poceniem się, mogą pojawić się również na skutek chorób. Stan ten jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci i osób starszych.

Czytaj więcej