Co to jest słuch fonematyczny? Ćwiczenie rozróżniania fonemów

Fot: Compassionate Eye FoundationMark Langridge / gettyimages.com

Słuch fonematyczny to podstawowy element prawidłowego rozwoju mowy, istotny również podczas kształcenia umiejętności czytania i pisania. Pozwala rozróżniać fonemy, czyli najmniejsze elementy mowy. U wielu dzieci niezbędne są ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny.

Słuch fonematyczny jest niezbędny do prawidłowego odbioru mowy, czyli identyfikacji dźwięków i wiązania ich z określonym znaczeniem. Nie jest to zdolność wrodzona, ale wykształcana w dzieciństwie pod wpływem bodźców słuchowych, czego efektem staje się umiejętność wyodrębniania wyrazów, sylab i głosek, a także ich kolejności w wyrazie.

Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia prawidłową wymowę, wychwytywanie różnic między podobnie brzmiącymi słowami, a także dokonywanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów. Stanowi to podstawę do nauki czytania i pisania.

Co to jest słuch fonematyczny?

Nie ma jednej definicji słuchu fonematycznego, ponieważ od czasu, gdy termin został użyty po raz pierwszy w 1947 r., pojawiło się wiele jego opisów. Twórca tego określenia, czyli rosyjski neuropsycholog Aleksander Łuria, uważał, że słuch fonematyczny to zdolność do różnicowania, analizy i syntezy dźwięków mowy zgodnie z zasadami systemu fonologicznego. Z kolei Bronisław Rocławski, autor książki „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” pisze, że jest to „zdolność do kwalifikowania wyróżnionych z potoku mowy głosek jako przynależnych do określonych, fonologicznie zdeterminowanych klas głosek”.

Słuch fonematyczny – ćwiczenia

Słuch fonematyczny zaczyna się rozwijać w końcowym okresie tzw. gaworzenia, czyli zwykle pod koniec 1. roku życia dziecka, gdy powinno ono rozumieć już kilkadziesiąt słów najczęściej wypowiadanych przez osoby z najbliższego otoczenia. Około 2. roku życia słuch fonematyczny jest zazwyczaj rozwinięty w znacznym stopniu.

Czasami następuje opóźnienie w nabywaniu umiejętności rozróżniania dźwięków mowy, spowodowane różnymi czynnikami dziedzicznymi czy uszkodzeniami neurologicznymi. Zaburzenia słuchu fonematycznego skutkują przede wszystkim:

  • trudnościami w wypowiadaniu się (mały zasób słów, skracanie wyrazów, problemy z budowaniem zdań);
  • częstymi wadami wymowy;
  • kłopotami z pisaniem ze słuchu i z pamięci (mylenie lub gubienie liter, opuszczanie końcówek, nieprawidłowe różnicowanie głosek, złe łączenie przyimków z rzeczownikami, przestawianie szyku wyrazów);
  • problemami z czytaniem (niewłaściwa intonacja, przekręcenie wyrazów, pomijanie ich lub dodawanie innych, mylenie znaczenia wyrazów o podobnym brzmieniu, trudności w zrozumieniu przeczytanej treści);
  • trudnościami w nauce gramatyki języka rodzimego i języków obcych;
  • kłopotami w uczeniu się na pamięć;
  • gorszą pamięcią słuchową.

Aby zapobiec tym nieprawidłowościom, rodzice powinni jak najszybciej skierować dziecko do specjalisty, który może zalecić ćwiczenia słuchu fonematycznego. Istnieje wiele sposobów na jego kształcenie, np.: rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku, odtwarzanie rodzaju i ilości usłyszanych dźwięków, lokalizowanie źródła dźwięków, nauka wierszy, piosenek i rymowanek czy wyodrębnianie wszystkich głosek w wyrazie albo identyfikowanie tych, które są na początku lub na końcu wyrazu.

Ćwiczenia na słuch fonematyczny to także wyliczanki sylabowe w rozmaitych grach słownych i rebusach sylabowo-obrazkowych, wyróżnianie wyrazów i sylab w zdaniu (najlepiej za pomocą klaskania) czy wyszukiwanie słów, które się rymują. Pozytywne efekty przynoszą ćwiczenia artykulacyjno-słuchowe, np. powtarzanie wyrazów dźwiękonaśladowczych czy tzw. złośliwe echo, gdy dziecko musi podać słowo o znaczeniu przeciwnym do wypowiedzianego przez opiekuna.

Zaburzenia słuchu fonematycznego

Zaburzenia słuchu fonematycznego, zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, mogą mieć różne nasilenie:

  • niewielkie (przejawia się zwykle niepoprawną artykulacją pojedynczych głosek);
  • umiarkowane (obserwowane u dzieci, które mają trudności w nauce czytania i pisania, np. mylą litery, pisząc samodzielnie ze słuchu, i zamieniają te, które są graficznymi odpowiednikami głosek i mają zbliżone brzmienie);
  • głębokie (jest zwykle konsekwencją poważnych zaburzeń, np. uszkodzeń mózgu, objawia się tzw. afazją Wernickego).

Bardzo ważną rolę odgrywa badanie słuchu fonematycznego. Służy temu m.in. zestaw testów opracowanych przez Elżbietę Szeląg, znaną polską logopedę i neuropsycholog. Opierają się one na teorii, że czynność odbioru i rozumienia mowy nie ogranicza się do realizacji tego procesu na poziomie sylaby czy słowa, ale obejmuje także konieczność utrzymania w pamięci jednocześnie kilku lub kilkunastu słów wraz z łączącymi je związkami logiczno-gramatycznymi i koniecznością przyporządkowania im odpowiednich znaczeń.

Zobacz film: Wszczepienie implantu ślimakowego. Źródło: 36,6.

Bibliografia:

1. Barbara Walińska "Słuch fonetyczny jako kompetencja warunkująca odbiór i rozumienie mowy", "Czasopisma logopeda".


Data aktualizacji: 19.02.2018,
Opublikowano: 19.02.2018 r.

Komentarze (0)

Trwa dodawanie...
Komentarz dodany!
Komentarz nie mógł zostać dodany
Duszący kaszel u małego dziecka: jakie są możliwe komplikacje? 

Kaszel jest mechanizmem obronnym organizmu. Kiedy coś podrażnia gardło lub drogi oddechowe, odruch kaszlowy jest sposobem na wydalenie substancji drażniących. Jednak może być też objawem choroby, która przynosi różne komplikacje. Sprawdź, o czym może świadczyć duszący kaszel u małego dziecka. 

Czytaj więcej
Jak nadmierne oglądanie telewizji wpływa na dziecko? Zmienia zachowanie

O tym, że dzieci nie powinny spędzać zbyt dużo czasu przed telewizorem czy innym ekranem badacze informowali już wielokrotnie. Najnowsze badania pokazują, że oglądanie bajek może zaburzać integrację sensoryczną. Co to oznacza w praktyce? 

Czytaj więcej
Odkryto prawdopodobną przyczynę nagłej śmierci łóżeczkowej 

Mimo wielu badań  naukowcy wciąż nie potrafią wskazać przyczyny tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Jednak najnowsza analiza przeprowadzona przez specjalistów ze Stanów Zjednoczonych może to zmienić. Do jakich wniosków doszli eksperci? 

Czytaj więcej
Tajemniczy wirus dotarł z Chin do Europy? 

Kilka dni temu media informowały o tym, że w Chinach rośnie liczba dzieci z zapaleniem płuc. Podobne przypadki obserwuje się w Europie. Co wywołuje chorobę u małych pacjentów? 

Czytaj więcej
Niepokojące skupiska zapaleń płuc u dzieci. WHO chce wyjaśnień 

W Chinach rośnie liczba dzieci z zapaleniem płuc. Sprawie przygląda się już Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Czy wiadomo, co wywołuje chorobę u małych pacjentów?  

Czytaj więcej
Zespół Aspergera - objawy, przyczyny i leczenie zaburzenia ze spectrum autyzmu

Zespół Aspergera (lub zaburzenie Aspergera) choć znany jest od połowy lat 80. to do rejestru jednostek chorobowych został wpisany stosunkowo niedawno, bo dopiero w 1994 roku. Czym charakteryzuje się to zaburzenie? U kogo diagnozowane jest najczęściej i na czym polega leczenie zespołu Aspergera?

Czytaj więcej
Bezpłatne szczepienia przeciwko HPV dla dzieci od 9. do 18. roku życia 

Resort zdrowia zdecydował się rozszerzyć grupę dzieci, która może skorzystać z bezpłatnych szczepień przeciwko HPV. Preparat jest już  dostępny dla młodych ludzi między 9. a 18. rokiem życia. Co zrobić, aby nasza pociecha otrzymała preparat? 

Czytaj więcej
Powstała pierwsza tabletka na depresję poporodową. Kiedy lek trafi na rynek?   

Szacuje się, że z powodu depresji porodowej cierpi 15 proc. kobiet. W walce z tym stanem już niedługo może im pomóc pierwsza na świecie tabletka łagodząca objawy depresji. Co o niej wiadomo i kiedy lek trafi na rynek?

Czytaj więcej
Czerwone policzki u dziecka to objaw choroby? 

Czerwone policzki u dziecka to często spotykane zjawisko, które może wzbudzać niepokój u rodziców. Czy jest to jedynie przejściowy stan skórny, czy może świadczyć o poważniejszej chorobie? W tym artykule przyjrzymy się czerwonym policzkom u dzieci, omówimy potencjalne przyczyny tego objawu oraz podpowiemy, kiedy warto skonsultować się z lekarzem.

Czytaj więcej
Odwodnienie organizmu - rozpoznać oznaki, uprzedzić skutki

Odwodnienie jest stanem chorobowym organizmu, występującym na skutek znacznej utraty wody i elektrolitów. Chociaż objawy odwodnienia kojarzą się głównie z wysokimi temperaturami i nadmiernym poceniem się, mogą pojawić się również na skutek chorób. Stan ten jest szczególnie niebezpieczny dla dzieci i osób starszych.

Czytaj więcej