dzień dobry, czym objawia się autyzm u dorosłych?

Aleksandra Duszczyk
W nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji z ludźmi, funkcjonowaniu w sytuacjach społecznych np. w pracy. W nierozumieniu zachowań i oczekiwań innych ludzi. Mogą być też problemy w nazywaniu swoich potrzeb i emocji. Objawów może być dużo.

Po czym poznać aspergera bądź autyzm u nastolatka ( jeśli nikt nie wykrył wcześniej )? Jakie są wtedy objawy ?

Aleksandra Duszczyk
Największe trudności dotyczą relacji społecznych, w szczególności w kontaktach z rówieśnikami. Czasami dochodzą do tego problemy z regulacją emocji, trudności w uczeniu się. Wszelkie niepokoje warto skonsultować ze specjalistami pracującymi z osobami w spektrum autyzmu.

Dzień dobry , mój synek ma diagnozę autyzmu. Obecnie ma 5lat, mamy obecnie duże problemy z agresywnym zachowaniem jak tylko nie jest coś po jego myśli. Złości się , wkurza, chce kogoś uderzyć ...Co robić?

Aleksandra Duszczyk
Warto obserwować kiedy pojawiają się te trudne zachowania. O jakiej porze dnia, co się przed tym chowanie, po nim i czy Wasza reakcja pomaga, czy nasila tą złość? Warto się skonsultować z osobami, które pracują z dzieckiem w przedszkolu i terapeutami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem.

Dzień dobry, Jestem mamą 3 latki, u której rok temu zdiagnozowano autyzm atypowy. Córka miała robioną diagnozę w 2 miejscach w Warszawie, w Poradni PP oraz prywatnie u jednego z najlepszych lekarzy psychiatrów diagnostów. Diagnoza autyzm atypowy i kontrola za rok w kierunku dalszej obserwacji. Nie jesteśmy rodzcami którzy odrzucają diagnozę, akceptujemy ją, pomagamy córce, wiele czytamy, jesteśmy bardzo świadomi, ale mamy nadal bardzo duże wątpliwości co do trafności diagnozy. Według nas córka wykazuje raczej cechy i problemy dla ADHD a nie dla autyzmu. Mamy też podejrzenia o PANS/PANDAS. Co powinniśmy dalej robić? Gdzie szukać potwierdzenia diagnozy lub ponownego rzetelnego całościowego spojrzenia na córkę, również medycznego bo o to nikt nigdy nie pytał podczas diagnozy. Serdecznie dziękuję Państwu za oswajanie społeczeństwa z tematem autyzmu, brawo ! Oby więcej i częściej!:) Pozdrawiam wszystkich, Natalia mama Kornelci :)

Aleksandra Duszczyk
ADHD można zdiagnozować dopiero po szóstym roku życia. Jeśli chodzi o trudności medyczne to warto znaleźć lekarza, który zdiagnozuje problem ponieważ często u osób w spektrum autyzmu występują dodatkowe trudności np. problemy gastroenterologiczne. W terapii córki warto uwzględnić, że jej stan somatyczny będzie wpływał na jej zachowanie. Dziewczynka wymaga terapii ukierunkowanej na spektrum autyzmu i ponowną diagnozę można przeprowadzić po jakimś czasie, aby zobaczyć czy te działania przynoszą efekt.

Witam. Mój synek mając 2 latka miał stwierdzony autyzm. Orzeczenie kończy się za rok. Podczas terapii zaczął mówić, ma świetny kontakt z rówieśnikami wiec można powiedzieć że wszystko co robiliśmy przyniosło super efekty. Właśnie skończył 5 lat i zaraz pojdzie do zerówki i szkoły. Cały czas biję się z myślami co dalej... Czy mam dalej go diagnozować skoro orzeczenie się kończy? Pozdrawiam serdecznie

Aleksandra Duszczyk
Jak rozumiem chłopiec robi postępy dzięki oddziaływaniom terapeutycznym. Przejście z przedszkola do szkoły często niesie nowe wyzwania i z mojego doświadczenia wynika, że dobrze kontynuować terapię ponieważ dzieci w spektrum potrzebują wsparcia w rozpoczęciu edukacji szkolnej. Można powiedzieć, że orzeczenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych określa czego potrzebuje dziecko, aby lepiej funkcjonować w szkole. Wydaje się, że warto je przedłużyć, bo korzyści są większe niż w sytuacji gdy tego orzeczenia nie ma.

Dzień dobry, raz po raz podczas programu padają sformułowania takie jak "porozmawiamy o autyzmie, porozmawiamy z ekspertką od autyzmu", a przecież już nie mówi się o takiej jednostce chorobowej. Dlaczego nie używacie sformułowania "spektrum" albo "neuroróżnorodność", "neuroatypowość"?

Aleksandra Duszczyk
Staramy się edukować dziennikarzy i media, żeby używali sformułowania spektrum autyzmu, aby zasygnalizować jak różnorodna jest ta grupa osób.

Czy osoba która nie umie się odnaleźć w dużej grupie ludzi, ma wtedy problem z nawiązaniem rozmowy może mieć autyzm? Dodam, że w kontakcie jeden na jednego nie ma problemu z kontaktem, z rozmową... Problem pojawia się w dużej grupie.

Aleksandra Duszczyk
Może, ale nie musi. Warto przeanalizować cały rozwój danej osoby. Czy są inne trudności w życiu codziennym, w relacjach, w komunikowaniu się z innymi osobami, czy to wynika z lęku, czy z dodatkowych trudności? Nie da się na to odpowiedzieć jednoznacznie.

Dzień dobry. Córka lat 3 -wybieramy sie na diagnozę autyzmu ponieważ niepokoją nas pewne objawy podobnie jak panie z przedszkola. Córka mówi ale bardzo słabo, pierwsze wyrazy zaczęła mówic mając 2,5 roku. Pojawiajaja sie teraz echolalie wczesne i odroczone. Mam pytanie o kontakt z dziecmi - jesli chodzi o autyzm. Jesli chodzi o kontakt z dziecmi córka jest zainteresowana dziećmi chodzi za nimi nasladuje je na placu zabaw ale nie mowi do nich poniewaz mowi slabo. Z bratem nawiazuje kontakt- bawi sie ladnie probuje mu komunikować co chce. Podobnie jest z rodzenstwem ciotecznym- bawi się chodzac za nimi probuje sie znimi bawić i nasladowac. powie np burzymy wierze, bawi sie na placu zabaw z dziecmi balonem . W przedszkolu natomiast wogole wg pań nie nawiązuje kontaktu z dziecmi. Jak wyglada zachowanie dziecka z autymem przy innych dzieciach. Czy to jest tak ze wogole sie nimi nie interesuje? Czy moze sie interesować ale nie nawiazywac kontaktu slownego i to tez przemawia za autyzmem?

Aleksandra Duszczyk
Warto przeprowadzić diagnozę w kierunku spektrum autyzmu. Dzieci w spektrum autyzmu różnią się w zakresie potrzeb kontaktów z innymi dziećmi. Są takie, które ich szukają i takie, które preferują samodzielną zabawę. Warto poobserwować co w przedszkole może utrudniać kontakty. Może to, że jest duża grupa dzieci? Może trudności sensoryczne, które powodują większy dyskomfort i wycofywanie się z tych relacji? Na pewno konieczna jest praca nad rozwijaniem umiejętności językowych, bo to również może utrudniać dogadywanie się dzieckiem. Mozę córka potrzebuję wsparcia osoby dorosłem w inicjowaniu tych zabaw.

Dzień dobry. Mój wnuczek ma 4,5 roku i dopiero zaczyna mówić pojedyncze słowa, za to dobrze liczy, nie odpowiada na pytania, nie ma typowej interakcji z otoczeniem, jak na 4latka, nie patrzy w oczy, jakby trochę żył w innym świecie, nosił do tej pory pieluchę. Czy to moze wskazywac oznacza na jakiś rodzaj autyzmu? Rodzice dziecka twierdzą że wszystko w porządku, że zaczyna już coraz więcej mówić, patrzeć w oczy i tak dalej, twierdzą ze po prostu wszystko robi z opóźnieniem, ale my, rodzina niepokoimy się bardzo, ale nic nie mozemy zrobic. Pozdrawiam. Dorota

Aleksandra Duszczyk
Nie jest to typowe dla rozwozu dzieci w tym wieku. Warto zachęcać rodziców przy np. wsparciu nauczycieli przedszkolnych do konsultacji ze specjalistami w poradni pedagogiczno-psychologicznej do tego żeby sprawdzić jak lepiej wspomagać rozwój wnuczka. Rozmowa jak stymulować rozwój wnuczka może być łatwiejsza do przyjęcia dla rodziców. Im wcześniejsza diagnoza tym większa szansa na odpowiednie działania terapeutyczne i większą samodzielność w przyszłości.

Dzień dobry, syn został zdiagnozowany pół roku temu, diagnoza autyzm atypowy. W czasie badań, przy rozmowach z psychologami zauważyłam, ze wiele aspektów spektrum pokrywało się z moimi w czasie dzieciństwa ale i też w dorosłym życiu. Czy jest sens albo wskazania aby samemu poddać się diagnozie w kierunku spektrum? Dodam, że mam 37 lat. Pozdrawiam, Magda

Aleksandra Duszczyk
Często rodzice najpierw diagnozują dziecko, a później widzą te cechy u siebie. Nie zawsze potrzebna jest formalna diagnoza, ale pomocne może być czytanie o spektrum autyzmu. Proces diagnostyczny dorosłych często jest odpłatny, ale nie zawsze jest konieczny. Decyzja zależy od Pani potrzeb.

Dzien dobry. Chciałabym zapytac czy autyzm moze miec podobne objawy do adhd a konkretnie w pewnym monencie moze byc dziecko ruchliwe lub miec kilka tikow. Czy w dzisiejszych czasach gdzie dowiadujemy sie ze spektrum autyzmu jest dosc szerokie to mozna pomylic z adhd?

Aleksandra Duszczyk
Kryteria diagnostyczne ADHD i spektrum autyzmu są inne. To co wiemy to to, że mogą, ale nie muszą występować razem. Dzieci z ADHD nie mają problemów w komunikowaniu się z innymi, a u dzieci ze spektrum te trudności są nasilone.

W jakim wieku najwcześniej można rozpoznać autyzm u dziecka?

Aleksandra Duszczyk
Około trzeciego roku życia, a czasami nawet wcześniej. To zależy od nasilenia trudności.

Czy fakt, że dziecko 3 letnie nie czuje się komfortowo w przedszkolu (w dużej grupie dzieci) powinno niepokoić?. W swoim otoczeniu ma garstkę dzieci z którymi się bawi. W domu wulkan energii, w przedszkolu zupełnie wycofany.

Aleksandra Duszczyk
Wymaga to obserwacji co powoduje, że dziecko wycofuje się z aktywności w dużej grupie. Czy problemem jest hałas, czy brak pomysłu na zabawę, trudność z zaproszeniem do zabawy, a może problem z dostosowaniem się do zasad? Konieczne jest rozmowa z nauczycielami i obserwacja z czego wynikają trudności. Problemy w relacjach z dziećmi mają też dzieci, które są w spektrum autyzmu, ale nie jest to jedyne kryterium. Jeśli niepokoją państwa też inne zachowania dziecka warto zgłosić się poradni psychologiczno-pedagogicznej.

jak postępować z dzieckiem z lekkim autyzmem i ADHD . Moja córka dostaje leki na ADHD i przejawia sporo zachowań autystycznych . Moje pytanie brzmi czy dawać jej taryfę ulgowa czy jednak twardo starać się uzyskiwać od niej pewne zachowania typu słuchanie rodziców czy jedzenie obiadu ?

Aleksandra Duszczyk
Trudne pytanie. Zawsze warto zacząć od terapii ukierunkowanej na uczenie jej strategii, które będą pooprawiały koncentrację i uwagę, czyli takich które pomogą jej w życiu codziennym lepiej funkcjonować. Leki tylko wspomagają koncentrację. Warto skorzystać z warsztatów dla rodziców dzieci z ADHD, które pomogą poradzić sobie z codziennymi wyzwaniami zarówno dziecku jak i rodzicom. Odnośnie taryfy ulgowej – powinna tu być prowadzona terapia z córką ukierunkowana na spektrum autyzmu. Trudne zachowania mogą mieć różne przyczyny. Nie zawsze przymus czy dociśnięcie dziecka pomaga, a może czasami odnieść negatywny skutek. Konieczna jest dokładana obserwacja przez specjalistę.