Polub nas na Facebooku
Czytasz: Poznaj źródła kolagenu i bądź piękna
menu
Polub nas na Facebooku

Poznaj źródła kolagenu i bądź piękna

collagen

mat. prasowe 

Kolagen to peptyd, który wpływa na właściwe funkcjonowanie organów wewnętrznych, funkcje poznawcze i … urodę. Jego właściwa suplementacja stanowi ważny krok w zachowaniu doskonałej formy przez lata. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest kolagen, gdzie występuje i jakie pełni funkcje.

Czym jest kolagen i gdzie występuje?

Kolagen to peptyd, czyli białko produkowane przez ludzki organizm. Stanowi aż 30 procent wszystkich białek w ciele i jest jednym z głównych składników tkanki łącznej. Kolagen to spoiwo skóry, kości, mięśni, chrząstek oraz ścięgien.

Nazywany białkiem młodości kolagen po 20 roku życia produkowany jest przez ludzki organizm zbyt wolno. Odpowiada on za m.in. utrzymanie gładkości, elastyczności i odpowiedniego poziomu nawilżenia naszej skóry.

Po 40 roku życia produkcja kolagenu jest jeszcze niższa. Od tego momentu z naszego organizmu ucieka około 1 % białka młodości rocznie.

Jakie funkcje pełni kolagen?

Kolagen pełni szereg funkcji, które mają za zadanie chronić nasz organizm przed negatywnym wpływem zarówno czynników zewnętrznych, jak i upływem czasu. Białko młodości sprawia, że ludzki organizm funkcjonuje tak, jak założyła go natura, czyli bezproblemowo i bez bólu.

Najczęściej kolagen kojarzony jest jako substancja, której dostarczanie do organizmu ma mieć pozytywny wpływ na zatrzymanie procesów starzenia. Skojarzenie to jest trafne, jednak jego magiczne właściwości są znacznie szersze.

Kolagen – właściwości

Kolagen korzystnie wpływa na układ trawienny i może być pomocny w zwiększaniu masy mięśniowej. Dodatkowo odpowiada za właściwe funkcjonowanie stawów, zrastanie kości, szybsze gojenie się ran, zachowanie elastyczności naczyń krwionośnych. Co więcej, kolagen chroni nasze narządy wewnętrzne, takie jak nerki, wątroba czy żołądek, tworząc warstwę zabezpieczającą. Wspiera również organizm w walce z wirusami, toksynami, drobnoustrojami, a także komórkami rakowymi.

W końcu przyszła pora na to, na o wszyscy czekali – kolagen wspiera naszą urodę. Białko młodości oddziałuje na elastyczność i nawilżenie skóry, powstrzymuje proces matowienia oraz wysuszania włosów, a także zmniejsza łamliwość paznokci.

Co się dzieje, gdy tracimy kolagen?

Procesy starzenia się to naturalna kolej rzeczy. Tak jak wspomnieliśmy na początku artykułu, najwięcej kolagenu tracimy po 40 roku życia, jednak jego produkcja słabnie już po ukończeniu 20 lat.

Najbardziej widoczne ubytki kolagenu zaobserwujemy najczęściej na twarzy. Skóra stanie się wiotka i sucha. Ubytek kolagenu może przejawiać się także bólami stawów i problemami z krążeniem.

Osoby w średnim wieku mogą również odczuwać nadmierne zmęczenie, mieć trudności z koncentracją czy obserwować rosnące problemy z poruszaniem się. Nieco młodsze osoby najczęściej obserwują pogorszenie kondycji paznokci oraz włosów, dłuższy czas gojenia się ran czy zapadnięte policzki.

Poza naturalnym procesem tracenia kolagenu, na jego ubytek ma również wpływ styl życia. Nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, brak snu, niezbilansowana dieta, przewlekły stres, niska aktywność fizyczna czy zbyt długa ekspozycja na słońce z pewnością przyczynią się do utraty białka młodości.

Jakie wyróżniamy rodzaje kolagenu?

Świat nauki dostrzega co najmniej 20 rodzajów kolagenu, jednak dla człowieka najistotniejsze jest pięć z nich. Czym charakteryzują się poszczególne typy białka młodości? Poznaj źródła kolagenu na natu.care.pl.

  • Kolagen typu I. To najmocniejszy rodzaj kolagenu występujący w ludzkim organizmie. Jest – podobnie jak kolagen typu III – budulcem skóry, ścięgien, więzadeł, kości, włosów oraz paznokci. Znajdziemy go w suplementach z kolagenem rybim czy wołowym, a także produktach spożywczych, takich jak kurze łapki czy rosół z kości.
  • Kolagen typu II. Białko, które występuje w m.in. chrząstce stawowej i odpowiada za jej prawidłowe funkcjonowanie. Przyczynia się również do budowy naszego nosa oraz uszu. Taki kolagen znajdziemy głównie w produktach zawierających białko z kurczaka.
  • Kolagen typu III. Drugi najważniejszy rodzaj kolagenu w organizmie (po typie I). Wspiera funkcjonowanie układu krwionośnego, a także przyspiesza proces gojenia ran. Jego brak w organizmie może prowadzić do np. opóźnienia rozwoju czy nieprawidłowości w mózgu.
  • Kolagen typu V. Rodzaj białka, który odpowiada za tworzenie włókien kolagenowych oraz jakość tkanek. Naturalnie występuje w rogówce, kontrolując rozmiary włókienek i maksymalizując transmisję światła. Jego odpowiednie stężenie wpływa na właściwe funkcjonowanie wzroku.
  • Kolagen typu X. Kolagen, który jest elementem strukturalnym chrząstki stawowej i wpływa na kondycję naszych kości. Jego suplementacja okazuje się szczególnie pomocna w okresie rekonwalescencji po poważnych schorzeniach.

Warto podkreślić, że kolagen możemy dostarczać do organizmu zarówno w postaci odpowiednio dobranej suplementacji, jak i z żywnością. Bogate źródła tego białka to m.in. kurczak, jajka, a także żelatyna, w którą bogate są m.in. kurze łapki. Dobrym źródłem kolagenu są również ryby ze skórą czy kości stanowiące podstawę domowego rosołu.

Nowoczesna suplementacja – poznaj źródła kolagenu

Wybór odpowiedniego preparatu kolagenowego to klucz do skutecznej suplementacji.

Kolagen znajdziemy w postaci tabletek, kapsułek, proszków, płynów lub żelu. Niektórzy suplementują również kolagen w formie iniekcji (zastrzyków).

Jaki kolagen wybrać?

Przy wyborze preparatu z kolagenem warto zwrócić uwagę na jego gramaturę i rodzaj białka młodości.

Najczęściej na rynku znajdziemy kolagen hydrolizowany, który bardzo dobrze się wchłania. Z badań wynika, że dzienna dawka tego białka powinna zawierać od 2,5 do 15 gramów peptydów kolagenowych. Mniejsza ilość nie wpłynie pozytywnie na nasz organizm. Jak zatem ocenić, jaka dawka jest potrzebna właśnie nam? Warto posiłkować się poniższą podpowiedzią.

  • Osoby, które chcą zadbać o odpowiednie nawilżenie i zdrowie skóry muszą przyjmować minimum 2,5 grama peptydów kolagenowych.
  • Dawka wynosząca 5 gramów będzie pomocna w poprawie gęstości kości.
  • W przypadku, gdy chcesz wykorzystać kolagen do usprawnienia pracy układu chrzęstnego – przyjmuj 15 gramów tego białka dziennie.

Pamiętaj, aby każdą suplementację konsultować z lekarzem. Nadmiar kolagenu jest tak samo groźny dla Twojego organizmu, jak jego niedoboru, dlatego zadbaj o siebie i poradź się specjalisty.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Polecamy
Kwas fitowy – jakie ma zastosowanie?
Kwas fitowy – jakie ma zastosowanie? Dzień Dobry TVN
Kolagen rybi – właściwości zdrowotne.
Jaki wpływ kolagen rybi ma na stawy, skórę czy włosy
Kolagen rybi – właściwości zdrowotne. Jaki wpływ kolagen rybi ma na stawy, skórę czy włosy TVN zdrowie
Kolagen naturalny - podstawowe informacje.
Naturalne źródła kolagenu - czy dieta to dobry pomysł?
Zastosowanie i sposób podania białka
Kolagen naturalny - podstawowe informacje. Naturalne źródła kolagenu - czy dieta to dobry pomysł? Zastosowanie i sposób podania białka Dzień Dobry TVN
Kolagen w jedzeniu:
w czym jest, jakie ma właściwości?
Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm?
Kolagen w jedzeniu: w czym jest, jakie ma właściwości? Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Strofantyna – gdzie kupić zapomniany lek nasercowy?
Strofantyna – gdzie kupić zapomniany lek nasercowy?
Ile można żyć bez tlenu, wody czy jedzenia?
Ile można żyć bez tlenu, wody czy jedzenia?
Czerwone lub białe krosty w gardle. Jakie mogą być ich przyczyny?
Czerwone lub białe krosty w gardle. Jakie mogą być ich przyczyny?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?